Jätten förvärvar finsk koncern: ”Växer 120 procent årligen”

"Är enormt imponerande".

E-handelsjätten BHG, tidigare Bygghemma Group, har gjort sitt första förvärv i år. Den här gången har bolaget lagt vantarna på den finska sport- och fitnesskoncernen IP Agency.

LÄS ÄVEN: Klart: BHG köper Nordic Nest för 1,6 miljarder – ”passformen är perfekt”

Annons

Mer exakt har man förvärvat 51 procent av IP Agency Finland OY som bland annat driver sajterna Airtrack Nordic, Westside Discs, Viking Discs, Latitude64, Dynamicdiscs, Hobbybox, Nordic Prostore Online Shop och Polar Weighted Blankets. Man äger även varumärkena Eco Body, Fit'n Shape och Iron Body, är återförsäljare av Adidas samt har några enstaka produkter i olika kategorier som säljs via olika återförsäljare och marknadsplatser runt om i världen.

Några av IP Agencys största markander är, bortsett från hemmamarknaden, Sverige, Belgien, Tyskland, Österrike, Schweiz och USA.

Bolagets årliga försäljningstillväxt, sett till de tre senaste åren, har överstigit 120 procent. Under 2020 landade omsättningen på drygt 180 miljoner kronor, med en EBITDA-marginal på över 25 procent.

Vi är enormt imponerande över hur IP Agency har utvecklats och vi ser mycket fram emot att bidra till bolagets fortsatta resa, internationella expansion och breddning av sortimentet, säger Adam Schatz, vd och koncernchef på BHG, i ett pressmeddelande.

Vi är också mycket glada över att IP Agencys grundare och ledning fortsätter tillväxtresan tillsammans med oss under Jouki Puurtinens ledarskap.

IP Agency grundades 1996, har idag 18 anställda och sitt säte i Juva, södra Savolax i Finland.

Från början jobbade företaget främst med import från Asien, men år 2015 tog bolaget stora omtag och började släppa egna e-handelsbutiker.

Idag utvecklar man egna produkter, från idé till slutvara. IP Agency nämner att man främst fokuserar på fyra av sina många e-handelssajter, men exakt vilka är inte specificerat. Bolaget tillägger att man har omkring 900 000 unika besök månadsvis i de olika webbutikerna.

Annons

Genom att ingå i BHG tror vi att IP Agency ska dra stor nytta av vår bredd av försäljningskanaler och kompetens inom ett antal avgörande områden, säger Martin Edblad, medgrundare och ansvarig för förvärv på BGH.

Vi ser mycket fram emot att arbeta tillsammans med bolagets grundare och ledning för att stötta verksamhetens fortsatta expansion.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!