Jätten gör mångmiljonförlust i Sverige: ”Inte tillfredsställande”

Avslöjar planen som ska vända till vinst.

De har över 4 000 butiker runtom i Europa och öppnar snart sin 36:e i Sverige. Men bakom den offensiva expansionen visar det sig att den tyska skojätten Deichmann har det riktigt tufft på den svenska marknaden.

Man gjorde förvisso sitt bästa år hittills omsättningsmässigt, när man ökade från 277 till 303 miljoner kronor under 2023. Men det var inte det enda som ökade. Det gjorde även förlusten, som efter finansiella poster steg från -4,2 till -17,4 miljoner kronor.

Annons

Det framgår också tydligt av årsredovisningen att bolaget är missnöjda med fjolåret.

Deichmann nådde inte upp till de förväntade försäljningsmålen för året. Inflationen var fortsatt hög under hela 2023, vilket resulterade i stigande priser och kunderna höll generellt tillbaka sina konsumtionsutgifter, vilket också påverkade modebranschen, skriver man.

Men det var inte bara lägre försäljning än väntat som drabbade kedjan. Inflationen gjorde också sitt för att skruva upp kostnaderna. Deichmann pressades med andra ord från flera håll på samma gång.

Bolaget hade generellt stigande kostnader för inköpspriser på skor, hyror, löner etc. Och under hösten fanns det allmänna utmaningar med att få ut tillräckliga mängder skor till butikerna i tid. Detta innebar att Q4 inte blev som förväntat och att företaget förlorade momentum i skoförsäljningen, jämfört med konkurrenterna, på grund av låga lagernivåer när vädret blev kallt och snöigt.

Det öppnades tre nya Deichmann-butiker under 2023. Dessutom investerade man i renovering och omlokalisering av befintliga butiker till bättre lägen. Det finansierades bland annat med ett kapitaltillskott, genom en nyemission, på 11 miljoner kronor från moderbolaget i Tyskland.

Men trots att man fyllde kassan blev det alltså röda siffror på sista raden.

Företaget redovisade en förlust på 17,4 miljoner kronor för 2023, vilket ledningen inte anser vara tillfredsställande. På grund av de många externa faktorerna, och de nya investeringarna, betraktas 2023 som ett år för konsolidering av verksamheten för framtida tillväxt, skriver de i årsredovisningen.

Så ska de vända affären

Man avskräcks dock inte av ett ordentligt bakslag. Framtiden på den svenska marknaden verkar inte ifrågasättas, tvärtom. Vi rapporterade tidigare i dag om att bolaget har två nya butiksöppningar på gång. Men man planerar för ytterligare tre, samt en ny, fräsch e-handel.

Annons

Under 2024 kommer företaget att lansera ett uppdaterat produktsortiment och fortsätta att förverkliga koncernens visdion "Företaget måste tjäna människor" och fortsätta det nya 3.0-konceptet genom att anpassa och renovera befintliga butiker.

Allt sammantaget räknar man även med att vända den där förlusten till ett positivt resultat på omkring 4 miljoner kronor under 2024. Med lite hjälp av moderbolaget, igen.

Företaget räknar med att öppna fem nya butiker till förmån för kunder, anställda och affärspartners. Med ytterligare investeringar i butiker, en ny onlinebutiksplattform och ett nytt produktsortiment förväntar sig företaget ett positivt resultat 2024 i nivå med 2021 års resultat. I samband med ytterligare investeringar förväntas ett kapitaltillskott från moderbolaget i Tyskland, skriver man.

LÄS ÄVEN: Tyska jätten expanderar i Sverige - öppnar två nya butiker

Annons