Jätten står stadigt trots kriserna – närmar sig miljarden

Ökar trots en bransch i motvind.

Proffsmagasinet började sin resa på nätet 2007 med att sälja verktyg och mätinstrument i liten skala, och har sedan dess vuxit ut till en riktig jätte.

LÄS ÄVEN: Jättens nya CMO: ”Kännedomen för Proffsmagasinet är närmare noll”

Annons

E-handlaren har i dag har över 100 000 produkter i sortimentet, och förser såväl hantverkare som hemmafixare i Sverige, Norge och Finland med allt från trädgårdsprodukter till el- och vvs.

Bolaget, som sedan i januari 2022 ägs av Digital Venture Group, har sett en tillväxt runt 40 procent årligen, men precis som för många andra e-handlare, bromsade försäljningen in under fjolåret.

Trenden fortsätter

Proffsmagasinet ökar förvisso även under 2022, men i en något blygsammare takt jämfört med tidigare år. Enligt bolagets senaste bokslut stannade omsättningen för 2022 på 906 miljoner kronor. En ökning med 4 procent jämfört med föregående år.

Rörelsereulstatet (EBIT) skrivs under året till 30,7 miljoner kronor. Ner från 35,9 miljoner 2021. Och även om det varit, och fortfarande är, tuffa ekonomiska tider, tror Proffsmagasinet på fortsatt tillväxt framöver.

Den långsiktiga trenden är att e-handeln växer och tar en större andel av den totala detaljhandeln. Vår bedömning är att den trenden fortsätter de kommande åren, skriver bolaget i sin årsrapport.

Annons