Jätten vände till förlust: ”Påverkas negativt”

Kunderna höll hårt i plånböckerna.

Det fjärde kvartalet blev ingen munter historia för Byggmax, tvärtom. Bolaget visar upp en försäljningsminskning från 1,3 till 1,17 miljarder kronor under perioden.

Ebita-resultatet fick sig också en rejäl törn och gick från plus 25 miljoner till en förlust på 28 miljoner.

Annons

I det fjärde kvartalet fortsatte vi påverkas negativt av en mycket tuff konsumentmarknad, men fortsatte också göra framsteg och ta marknadsandelar. En allt högre prismedvetenhet gör att vi ser stor effekt av de senaste årens satsningar på ett bredare och bättre lågpriserbjudande, säger Mattias Ankarberg, vd på Byggmax, i rapporten.

Men det var inte bara mörka moln på bygghimlen. Bolaget snickrade nämligen ihop sin bästa bruttomarginal någonsin för ett fjärde kvartal. Den landade på 35,2 procent, att jämföra med 34,8 procent samma period 2021.

Kostnadskontrollen var fortsatt stark. Jäm- förbara kostnader, dvs exklusive förvärv, nya butiker och valutaeffekter, minskade jämfört med samma period föregående år, säger Mattias Ankarberg.

Med omvärldsläget i åtanke valde man dock att ställa in aktieutdelningen, då man anser att efterfrågan för större renoveringsprojekt är svårbedömd.

Annons