Jättens besked efter Ehandels pakettest – ”ska investera stora belopp”

"Vi arbetar fram olika former av automation".

När vi utmanade 17 e-handlare i vårt mystery shopper-test dök det upp både luft och plast i paketen. Hemelektronikhandlarna fick det dessutom extra tufft, då de skulle skicka en gamingmusmatta som kommer i en långsmal förpackning. Resultatet blev förpackningar som var betydligt större än produkten.

Teknikproffset, som ändå skickade näst minst luft, förklarar att det finns flera utmaningar för e-handlarna när det kommer till att förpacka och leverera just en sådan produkt.

Annons

Med ett sortiment på över 40 000 lagerhållningsenheter, så blir det omöjligt för oss att ha emballage i alla olika storlekar. Vi behöver välja ett antal storlekar som skall svälja så stora delar av vårt sortiment som möjligt, utan att vi för den sakens skull skickar för mycket luft, säger Peter Olsson, e-handelschef på Teknikproffset, till Ehandel.

Musmattan blev, som väntat, en tuff nöt att knäcka för e-handlarna men en av huvudanledningarna till det är kanske något oväntad, nämligen fraktetiketten.

I det här fallet hade ni valt en produkt som vi vet är dåligt anpassad för våra nuvarande emballage. Samtidigt finns det ju inga direkt bra lådor till den, då produkten är smalare än en fraktetikett och således inte kan ligga direkt i en anpassad låda utan att man jobbar med fraktetiketter i miniformat, vilket vi ej har hårdvarustöd för eller alla speditörer stödjer, förklarar Peter Olsson och fortsätter:

Vi arbetar dock nu fram olika former av automation på vårt lager, där en av målsättningarna är att vi skall ha mer anpassade förpackningar och skicka väsentligt mindre luft i våra paket.

Teknikproffset valde även, att emballera produkten med plastkuddar, till skillnad från både Elgiganten och Amazon. Men resultatet blev att både lådan och produkten i sig kom fram i superfint skick.

Varför väljer ni plastkuddar som emballage kring en produkt som förmodligen inte behöver skyddas vid leverans?

Det är lätt att tänka så när produkten kommer fram oskadad, men om den inte hade gjort det, så hade vi i de flesta fall fått skicka ut en ny produkt istället. Vilket hade varit det absolut sämsta valet, både lönsamhetsmässigt sett och miljömässigt sett. Att låta produkten skaka runt i lådan innebär att ytteremballaget blir utsatt för påfrestningar och risken att det skall komma fram skadat ökar, vilket i sin tur innebär att risken för att produkten i sig kommer blir skadad, något ni noterade i er undersökning, säger Peter Olsson och tillägger:

Istället för att dra ner på emballaget, så undersöker Teknikproffset möjligheter till att byta till miljövänligare typer av emballage.

Annons

Den andra aktören som valde att emballera med plast var Komplett. De skickade dessutom en större låda än Teknikproffset för exakt samma produkt. Paketet innehöll således ytterligare mängder luft. Men det ska elektronikjätten nu eliminera, berättar man när vi hör av oss efter testet.

Komplett är redan igång med att uppgradera vår logistikkedja, så att förpackningarna stämmer mer överens med produkterna vi skickar. Vi kommer att investera stora belopp för att våra leveranser ska bli ännu mer miljövänliga. Det är en omfattande process som ska bli klar nästa sommar, berättar Kristin Hovland, kommunikationschef på Komplett, för Ehandel.

Ehandel har sökt Elgiganten.

LÄS ÄVEN: Unik kartläggning: Snabba leveranser och luft i paket – 17 e-handlare granskade

Annons