Unik kartläggning: Snabba leveranser och luft i paket – 17 e-handlare granskade

Vi skickade ut våra mystery e-shoppers på äventyr - här är resultatet.

E-handeln har aldrig varit mer aktuell än just nu och vi på Ehandel valde därför att sätta den på prov. Vi agerade "mystery e-shoppers" för att testa kundresan i fyra olika branscher, som alla är starka på nätet. Resultatet får du här.

Det är dock, redan nu, värt att påpeka att medan vi redovisar för både snabbhet, precision och luft i paket att det är svårt att dra några exakta slutsatser vad gäller hållbarhet här. Även om vissa paket exempelvis innehåller mer luft så kan logistikkedjan överlag ha varit mer hållbar, av olika skäl. Med det ur världen är det äntligen dags att titta närmare på våra äventyr i e-handelns underbara universum.

Annons

Hemelektronik

Först ut är hemelektronikhandlarna. I det här fallet Elgiganten, Amazon, Teknikproffset och Komplett. Valet av produkt blev en gamingmusmatta i tyg, som är erkänt svåra att förpacka för leverans då de ofta kommer i en smal, avlång behållare. För att se hur de hanterar uppgiften beställdes samma musmatta, av samma modell och tillverkare, från tre av aktörerna, Elgiganten, Amazon och Komplett. Då den inte fanns hos Teknikproffset fick det helt enkelt bli en annan modell. Samtliga beställdes med hemleverans på en måndagsförmiddag.

Och medan själva beställningsförfarandet gick oerhört snabbt och smidigt hos samtliga i kvartetten, blev det desto mer spännande efter att köpet i kassan var genomfört. Paketet från Elgiganten dök upp redan kvällen efter, medan Komplett och Teknikproffset fick fram varorna kvällen därpå. Amazon i sin tur drabbades av förseningar och den utlovade torsdagsleveransen sköts istället upp till måndag förmiddag veckan efter. Skämmigt, tyckte Amazon och bjöd därför på frakten på 49 kronor, per automatik.

Men medan Elgiganten levererade snabbast, så kom varan förpackad i en diger kartong - inte minst på bredden. Komplett i sin tur levererade vad som vid första anblicken såg ut som en mindre kartong som således borde innehålla mindre luft. Men det kan ha varit en visuell luring, då kartongen samtidigt var någon centimeter högre. Teknikproffsets låda var försvinnande lik Kompletts storleksmässigt, men samtidigt några millimeter mindre både på höjden och bredden. Samtliga tre kom fram i superfint skick, utan minsta skråma.

Amazon i sin tur valde en mindre, mer flexibel kartongförpackning och skickade således minst luft. Med god marginal dessutom. Däremot var förpackningen ymnigt skadad vid ena kortsidan. Förmodligen på grund av kartongens mer flexibla natur, som gjort att den pressats ihop mer vid leverans.

Vad gäller emballering var det spridda skurar. Elgiganten säkrade varan med ytterligare kartong. Komplett gick all-in på plast och Teknikproffset valde luftkuddar. Amazon hoppade över emballaget helt. 

Noterbart här är dock att samtliga fyra valde en bred låda för att frakta en långsmal behållare. Det var, precis som förmodat, alltså en svår uppgift för e-handlarna. 

Annons

Inredning

Och när man har “gameat” för glatta livet kan man behöva fylla på med lite energi. Så näst på tur står kategorin inredning, där Nordic Nest, Åhléns, Royal Design och Ellos fått besök av vår mystery e-shopper. Även här konstateras att beställningen går väldigt lätt och smidigt hos alla fyra aktörer, men att det därefter blir lite spridda skurar vad gäller leveransen till kund. 

Här beställdes det en mugg och salladsbestick från varumärket Ernst hos samtliga aktörer, med ett undantag. Ellos hade inte just de salladsbesticken och därför fick det bli motsvarande från ett annat varumärke. Här valdes de billigaste leveransalternativen och alla beställningar gjordes på en söndagseftermiddag.

På tisdagen dök de första leveranserna upp och det var Nordic Nest (hemleverans) och Ellos (leverans till ombud) som stod som vinnare den här gången. Dagen efter var det dags för Royal Designs paket (hemleverans) att ge sig tillkänna, medan Åhléns (hemleverans) höll oss på halster hela vägen till fredagen. 

Men hur kom paketen egentligen förpackade? Både Nordic Nest och Royal Design satsade på större kartonger som fylldes till 50 procent med papper och luftkuddar, för att säkra att produkterna kom fram hela och rena. Åhléns i sin tur bjöd på en betydligt mindre kartong, där upplevelsen ändå är att varorna var emballerade på ett tryggt och bra sätt. 

Ellos å sin sida verkar ha skickat varorna i leverantörens ursprungsförpackning och sedan “brandat” dem med en Ellos-påse. En lösning som minimerade både mängden luft och emballage, utan att för den sakens skull äventyra produkternas säkerhet, betydligt i just det här paketet. 

Mode

Medan modebranschen i fysisk butik fört en mardrömslik tillvaro under pandemin så har den i e-handeln firat triumf efter triumf. Sagt och gjort, vi skickade ut en mystery shopper i modevimlet på nätet och här klickades det in på MQ Marqet, Boozt, Zalando, NA-KD och Lindex för våra testbeställningar av jeans och skärp. Visserligen av olika varumärken, men i jämförbara storlekar. 

Beställningarna lades en måndagseftermiddag och här valdes det rekommenderade (förifyllda) leveransalternativet, om ett sådant fanns. Noterbart är att ingen rekommenderade hemleverans som förstahandsval här. Zalando och Lindex saknade förifyllda alternativ helt.

Allra snabbast var MQ Marqet där beställningen kunde hämtas bara ett par timmar senare redan samma dag i butik, tack vare Click & Collect. Dagen efter landade NA-KD:s paket hos ombud och Boozt paket i ett paketskåp. Zalando bjöd på desto mer väntetid. Först på fredagen samma vecka kunde paketet hämtas ut hos ombudet. Men allra mest spänning bjöd Lindex på. Det såg länge ut som om de skulle missa målsnöret för att komma med i testet. Men efter 9 dagars spänd förväntan kunde äntligen paketet hämtas ut hos ombudet. 

Och med alla beställningar i hand kunde vi räkna in att fyra av fem e-handlare hade valt att packa varorna i påsar, för en mer effektiv frakt med mindre luft. Zalando däremot skickade produkterna i kartong med tillhörande emballage i form av plastkuddar. 

Bland påsarna stack MQ Marqet ut som betydligt större än motsvarande från Boozt och NA-KD, där de sistnämndas förpackning var något mer effektiv. Allra mest imponerade dock Lindex som kom i en oerhört väloptimerad förpackning som eliminerade så gott som all luft. Noterbart är också att Lindex helt hade valt bort extra förpackningar till de aktuella produkterna. MQ Market hade lindat in produkterna i silkespapper, medan övriga tre aktörer skickade varor förpackats i plast innan de lades i påsen eller kartongen.

Apotek

Efter att ha spenderat pengar på musmattor, inredning och jeans med bälten kan man lätt få lite huvudvärk vid en titt på kontoutdragen. Då kan det vara praktiskt att beställa hem ett, eller flera, paket värktabletter. I det här fallet Alvedon. Därför testade vi Apotea, Meds, Apotek Hjärtat och Apoteket, ett paket från varje handlare, för att få en bra spridning på aktörerna. Beställningarna gjordes på en fredag förmiddag och samtliga checkades ut med förvalt leveransalternativ i kassan. Noterbart är att flera av beställningarna krävde verifiering med BankID, trots lågt beställningsbelopp och kortbetalning.

Apotea valde Early Bird och bjöd på frakten. Meds tog 9 kronor för frakten och valde Citymail. Apoteket valde Postnord och bjöd på frakten. Apotek Hjärtat valde också Postnord och tog 19 kronor för leveransen. 

Men vem var egentligen snabbast? Döm om vår mystery e-shoppers förvåning när inte någon av e-handelsspecialisterna knep förstaplatsen i snabbhet. Istället blev det Apoteket som tog tronen i besittning när paketet dök upp redan på måndagen. Dagen efter var det dags för Apoteas leverans att dyka upp utanför dörren. Och först på torsdagen kom Meds paket på plats. Apotek Hjärtat i sin tur flaggade vid ett flertal tillfällen för förseningar och en och en halv vecka efter lagd beställning togs paketet emot. 

Men det kanske mest spännande i det här beställningstestet är hur den lilla brevlådevänliga produkten kom levererad. Facit: Inte ett enda stoppades faktiskt ned i brevlådan - delvis på grund av att den hemliga e-shopparen jobbade hemma. Och den enda som faktiskt hade fått plats var Apotek Hjärtats slimmade papplåda, trots att den även innehöll ögondroppar som inte beställts, och kanske även Apoteas - med lite vilja. Apoteket valde en kubformad låda med en bit skrynklad papp som emballage. Även Meds satsade på en liknande lösning, men här innehöll paketet två luftkuddar som emballage.

Precis som i fallet med övriga kategorier får även e-handlarna här mycket goda betyg för både snabba och smidiga beställningsförfaranden.

Summering

Med facit i hand kan vi konstatera att e-handlarna verkligen levererat när det kommer till beställningsprocessen. Det är först i efterhand som det uppstått en viss tröghet på sina håll. Den behöver dock inte vara representativ för snabbheten överlag, men det är intressant att i samtliga fall hade alla mystery e-shoppers ett paket som levererades med blixtens hastighet, ett par stycken som dök upp därefter med några dagars mellanrum och så en tydlig eftersläntrare. 

Då våra shoppare är vana att röra sig i e-handeln vill de dock förtydliga att ordningen på aktörerna kan vara den omvända, vad gäller snabbhet. Vi vet inte heller exakt vad som orsakar en kortare eller en längre leveranstid, men det vi kan konstatera är att leveransprocessen alltså inte är helt förutsägbar för konsumenten. 

Vad gäller förpackningarna så konstateras också att här finns det överlag en del att göra med de enskilda paketen. För konsumenten som värderar hållbarhet högt kan flera av leveranserna se lite väl luftiga och emballerade ut. Men, som vi nämnde redan i inledningen, så kan leveransen paketet kom med vara mer hållbar i stora drag än den som varit bäst förpackad. Här saknas det en tydlighet gentemot konsument. 

Men medan vi nu tittat på resan från beställning till leverans, så är kanske det mest avgörande för hur hållbart köpet är hur varan producerats. Det är här den största skillnaden görs. Så att utropa en, eller ett par, vinnare kopplat till hållbarhet väljer vi därför att avstå ifrån.

Läs även uppföljningsartiklarna:

Boozt och NA-KD förklarar plasten – som Lindex nobbade

Jättens besked efter Ehandels pakettest – ”ska investera stora belopp”

Fraktade jeans med luft och extra emballage – nu förklarar Zalando

Elgiganten förklarar luftig leverans – och dissar plasten

Apoteken talar ut efter stora leveranstestet: “Vi kan bättre”

Nordic Nest förklarar luft och plast i leverans: ”Mycket kvar att göra”

MQ Markets besked efter Ehandels test: Nya påsar på gång

Oväntad fakturakrock i butik – “tidplanen har kommit lite i kläm”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!