Jätteskulden tvingar Indiska i konkurs: ”Stor frustration”

Vd:n och ägaren försökte in i det sista att rädda bolaget.

11 miljoner kronor. Ja, så stor är anrika modekedjan Indiskas skuld till Vasakronan och andra fastighetsägare, enligt ett pressutskick.

Vasakronan har även hotat att vräka Indiska från de butiksytor som de hyr av fastighetsjätten. Så i dag tisdag föll domen. Bolaget kollapsar. Styrelsen har lämnat in en ansökan om konkurs.

Annons

Vd:n och även ägaren Karin Lindahls mål var att rädda Indiska med en rekonstruktion. Men Skatteverket vägrade gå med på det. Konkursen är därmed ett faktum, för den anrika modehandlaren, som grundades för 121 år sedan, alltså så tidigt som 1901.

"Extremt svårt"

Nu går denna modeinstitution i graven.

Indiskas ambition har alltid varit att fortsätta stärka bolagets finansiellt för att betala för de skulder som har uppkommit under covid-pandemin, vilket vi också har gjort historiskt. Tyvärr har det makroekonomiska klimatet just nu gjort det extremt svårt att få fram en lösning för finansiering, kommenterar vd:n Karin Lindahl.

Hon konstaterar också att hon till varje pris ville undvika konkurs. Karin Lindahl, som köpte Indiska 2017, ska även ha haft en finansiering klar. Skatteverket lät sig dock inte imponeras den här gången.

Det är med stor frustation jag i dag har tvingats lämna in en konkursansökan. Jag har de senaste fem åren gett Indiska all min vakna tid och alla finansiella resurser jag har. Jag har haft förmånen att leda världens bästa team som vid sidan om mig också har gett allt, skriver hon.

Halverat antalet butiker

Indiskas omsättning uppgick 2018 till 764 miljoner kronor och bolaget gjorde en knapp vinst. År 2019 så föll intäkterna igen och under de efterföljande mörka pandemiåren var den ekonomiska katastrofen ett faktum.

Att man halverat sitt butiksinnehav till 40 butiker och lämnat Norge har inte heller fått bolaget på fötter.

I en intervju med Ehandel i fjol sa Karin Lindahl att hon hade stor tilltro till e-handeln. Den skulle de kommande åren stå för hälften av intäkterna.

Annons

När jag började på Indiska var det stor skillnad mellan vad vi sålde online och i butik. Nu är det mer lika på båda ställena och en huggsexa om var de ska hamna. Heminredningen går dock generellt bättre online än i butik, framför allt porslin, sa Karin Lindahl till Ehandel i slutet av september förra året.

"Typ vinter 10 månader om året"

Hon räknade också med att försäljningen skulle ta fart i Tyskland, som hon beskrev som ett modemässigt mindre konformt land än Sverige. Tyska kvinnor har ett större intresse för färgglada plagg, var beskedet från Karin Lindahl i fjol.

Någon har ju släppt ner Indiskas utbud i en geografi där det egentligen passar ganska dåligt. Vi har historiskt sett sålt klänningar i starka färger i ett land där det är vinter typ tio månader om året. Och där folk är nervösa och konforma och gärna klär sig i grått och svart. Så det finns ju i grunden lite av en missmatch mellan de svenska kunderna och det vi erbjuder, sa hon.

LÄS ÄVEN: Indiska-vd:ns mål: ”E-handeln ska stå för hälften av våra intäkter”

Annons