Jollyrooms VD efter domstolens avslag: ”Ett branschproblem”

"Har inget annat val".

Jollyroom överklagade domen från december 2019, då bolaget tvingades betala ett vite på 3 miljoner kronor för övertramp av det interimistiska förbudet från 2018. En överklagan som idag avslogs av patent- och marknadsdomstolen.

Kort förklarat hade Jollyroom kört en reakampanj och använt sig av uttryck som förbudet inte tillät då man inte hade sålt reavarorna till ett väsentligt högre pris under en längre period.

Annons

En granskning avslöjade att Jollyroom inte hade rättat sig efter förbudet, vilket alltså gjorde att patent- och marknadsdomstolen avslog Jollyrooms överklagan.

LÄS ÄVEN: Jollyrooms överklagan avslås – böter på 3 miljoner

Det här är ett branschproblem, och inte bara i vår egen barn- och babybransch. Vi har också observerat samma problematik i många andra branscher, och det i en mycket större omfattning än i vårt fall, säger Ole Sauar, vd på Jollyroom, till Ehandel.

Ole berättar att man nu har tagit till sig all kritik och ställt om för att följa alla lagar och regler.

Men det finns fortfarande många aktörer i branschen som inte följer dessa regler, vilket gör det orättvist och svårt för Jollyroom att konkurrera. Därför har man tagit rättvisan i egna händer.

I samband med att vi blev granskade av Konsumentombudsmannen så har vi undersökt hur våra branschkollegor jobbar med marknadsföring och kampanjer. Det visade sig att i stort sett alla i e-handelsbranschen, inom barn- och babyprodukter, använder sig av den marknadsförings- och kampanjmetoden som Konsumentombudsmannen menar är vilseledande marknadsföring, säger Ole Sauar.

Vi har därför skickat varningsbrev till dessa aktörer, och bett dem följa samma regler som oss, som vi nu har följt sedan 2018. Men de har tyvärr inte rättat sig så vi har varit tvungna att gå vidare till rättegång. Vi har vunnit fyra tvister och har två till som pågår.

Han fortsätter med att förklara att reglerna som finns idag inte riktigt har hängt med i handelns utveckling.

Annons

Tiderna och trenderna har förändrats. Förr hade man kanske två reor om året, en på vintern och en på sommaren. Men nu när e-handeln tagit en så stor plats, och när både fysiska- och online-butiker konkurrerar med varandra och företagens infrastrukturer har byggts för att sänka kostnaderna, har konkurrensen mellan butikerna blivit mycket större. Nu jobbar alla med löpande kampanjer och reor året runt, och man reducerar priserna för att kunna konkurrera med andra. Om man ska följa lagar och regler är jämförelsepriserna inte tillåtna att använda av den enkla anledningen att det då lägre priset man använder merparten av tiden inte är utgångspriset.

En del av domen som har kommit här visar väldigt tydligt att man måste ha ett ordinarie jämförelsepris som ska användas stora delar av året och sålt varor under den perioden för det priset. Men med det som utgångspunkt betyder det att alla aktörer som använder sig av löpande kampanjer så är det olagligt att använda sig av ett före- och efter pris.

I er överklagan skrev ni att det är oklart hur stor en prissänkning ska vara för att anses som "väsentligt lägre”. Har ni fått svar på det nu? 

Vi har fått svar på frågan, och det man säger är att det inte finns utrymme för ständiga kampanjer. Regelverket är som det är. Man får anpassa sig. Att använda sig av ett jämförelsepris kräver ganska mycket, säger Ole Sauar.

I vår bransch har vi nu tagit detta på allvar och jobbat med det jättemycket. Nu är det viktigt för oss att våra branschkollegor och konkurrenter jobbar på samma sätt så att vi kan konkurrera på samma villkor.

Det måste vara ett väldigt jobb att anmäla alla konkurrenter som inte följer reglerna? 

Ja men vi strävar efter att vi alla ska kunna konkurrera på lika villkor. Vi har helt enkelt inget annat val. Vi kan inte ha en situation där alla, förutom Jollyroom, får jobba på ett visst sätt. Det är en märklig situation men regelverket är som sagt som det är, avslutar Ole Sauar.

Annons