Jula inleder stor internationell expansion – ”en milstolpe”

Tar hela konceptet till Finland och vräker ut e-handeln i Europa.

Sverige, Norge och Polen räcker inte till för Jula, som därför expanderar till Finland för att bredda sina vyer. Varuhuskedjan ska etablera såväl butiker som e-handel i landet, meddelar man i dag.

Att etablera Jula i Finland känns helt rätt. Finland ligger på samma breddgrad som Norge och Sverige med mycket skog och sjöar. Vi tror stenhårt på att finländarna kommer att ta till sig Julakonceptet på samma sätt som svenskar och norrmän har gjort, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare och koncernchef, i ett pressmeddelande.

Annons

Detta är verkligen en milstolpe i Julas historia, fortsätter han.

Jula levererade ett storstilat 2020 och koncernen prickade nästan 9 miljarder i omsättning under året. Man hintade redan då om att tio nya varuhus skulle öppnas under 2021, samtidigt har man inlett en digital transformation för att vässa e-handeln.

Tillväxt och utveckling är viktigt inom Jula, vi siktar alltid högre! Satsningen i Finland är ett stort gemensamt engagemang som löper genom hela Julas organisation. Förutsättningarna och möjligheterna är dock mycket goda, funktionsorganisationen med ansvarstagande och engagerade medarbetare kan nu effektivt dra nytta av erfarenheter från våra tidigare etableringar på nya marknader i Norge och Polen, säger Joachim Frykberg, vd på Jula och fortsätter:

Det är givetvis mycket saker som ska genomföras för att etableringen ska bli den framgång som vi alla tror på. Inte minst måste rekrytering av vissa nyckelmedarbetare starta omgående. Bland annat ska en Country Manager för den finska marknaden anställas.

Just satsningen på e-handeln innebär också att man kommer nå ut till ytterligare länder framgent. Exakt vilka framgår dock inte än.

Vi startar nu även ett projekt för att öppna upp e-handel på flera olika platser runt om i Europa. Det handlar givetvis om att utveckla framgångsrik handel, men det handlar även om att utforska vilka marknader som har potential att kunna utvecklas vidare, säger Joachim Frykberg.

LÄS ÄVEN: Jula går all-in på e-handeln – VD:ns plan: ”Kommer vara offensiva”

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!