Julfeber: Så många klickar hem sina klappar i år – ”högre volymer”

Paketvolymen har ökat med 33 procent.

Pandemiåret 2020 var som bekant ett rekordår för e-handeln. Och den lockar fortsatt väldigt många klappköpare.

Fler än sex av tio svenskar, 64 procent, uppger att de ska köpa lika många eller fler julklappar på nätet i år, jämfört med i fjol. Det visar en ny undersökning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Bring.

Annons

Drygt en av fem, 21 procent, inhandlar nästan alla julklappar på nätet 2021 – medan en av fyra handlar runt hälften av klapparna online i år. Men det är bara 3 procent som klickar hem alla klappar.

Siffrorna talar sitt tydliga språk. Nästan varannan svensk, 47 procent, köper minst hälften av julklapparna på nätet i år. Det är tydligt att många fortsätter handla på nätet trots att samhället öppnar upp. Förra årets julhandel var ett rekordår på alla sätt, och hittills har den visat på ännu högre volymer i år, kommenterar Matilda Adelborg, presschef på Bring.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos riksrepresentativa webbpanel mellan den 16 och 18 november. 1 020 personer i åldrarna 16-79 år deltog.

De senaste två veckorna har vår totala paketvolym ökat med 33 procent jämfört med samma period förra året, även om det är svårt att säga med säkerhet att det är just julklappar som köps. Det är tydligt att svenskarna har fått nya handelsvanor och vant sig vid att shoppa på nätet. Vi ser att fler kunder önskar få leverans hem till dörren, avslutar Matilda Adelborg.

Nedan ser du hur deltagarna svarat på två huvudfrågor.

I vilken utsträckning köper du dina julklappar på nätet i år?
Alla: 3%
Nästan alla: 21%
Runt hälften: 23%
En liten del: 29%
Inga: 25%

Är det en mindre eller större andel än förra året?
Jag planerar att köpa fler julklappar på nätet i år: 7%
Jag planerar att köpa ungefär samma antal julklappar på nätet i år: 57%
Jag planerar att köpa färre julklappar på nätet i år: 17%
Tveksam, vet ej: 19%

Annons
Annons