Junkyard-grundarens comeback: ”Ska omsätta hundratals miljoner”

"Trollhättan har ett väldigt bra läge".

Att skapa något ur två tomma händer är inte givet. Men det lyckades Trollhätte-sonen Thomas Löfgren med, uppvuxen i företagarfamilj inom trädgårdsodling och försäljning på orten. Det där han skapade lever i all välmåga och heter Junkyard, en e-handel inom skatemode.

Redan 2003 så började han tillsammans med sin pappa att bygga upp ett lager från grunden hemmavid. Nu vill Thomas Löfgren slå mynt av lagret igen, som numera ägs av en lokal aktör. Låt oss återkomma till det. Men först backar vi bandet.

Annons

Thomas Löfgren fick tidigt ett stort intresse för att skate- och snowboard. Men utöver att åka på olika brädor så gillade han även skatemodet. Så tidigt som 1997 så startade han en liten skate- och snowboardbutik hemma i Trollhättan. Och efter it-kraschens skälvningar runt millenieskiftet så valde han att 2002 även dra igång en e-handel. En kompis byggde plattformen men var inte medgrundare.

Vi blev omskrivna i skateboard-tidningar. Och försäljningen ökade snabbt, säger Thomas Löfgren till Ehandel.

Butiken skulle komma att heta Junkyard, döpt efter namnet på en snowskate-bräda från varumärket Burton. Efter drygt tio år, runt 2012, omsatte butiken en kvarts miljard. Då kände Thomas Löfgren att han behövde mer kapital för att få muskler att skala upp bolaget.

Kom inte överens

Han tog in en Borås-baserad modefokuserad investerare, lokalt ofta kallad för Borås modemogul, nämligen Paul Frankenius. Han har investerat i en rad modebolag i Västergötland, bland annat Kappahl. Thomas Löfgren förlorade därmed majoriteten i handeln som han hade byggt upp från grunden. Det skulle dock visa sig att han och Paul Frankenius inte kom överens om inriktningen.

Han ville satsa mer på tjejmode – medan jag tyckte vi skulle behålla fokuset på "kille" som var vår huvudmålgrupp till 80 procent. Så jag valde att sälja min andel och hoppa av bolaget, säger Thomas Löfgren.

Han vill inte avslöja hur mycket han tjänade på sin exit, men säger att han hade fått betydligt mer om han hade tagit in en "mer industriell ägare".

Det var lite surt första åren. Men jag har släppt det nu och är väldigt nöjd med att jag lyckades ta mitt första företag till en kvarts miljard i omsättning.

Enligt Allabolag.se omsatte Junkyard 2020 drygt 368,5 miljoner kronor. Resultatet efter finansnetto landade samtidigt på -5,3 miljoner. Sedan 2019 är det norska modekoncernen Varner som äger Junkyard. Varner har även bland annat Bikbok och Dressman i sin portfölj – och lager utanför Trollhättan.

Annons
Jag diskuterade med Varner om jag skulle kliva in igen, men kom fram till att det inte passar mig så bra med stora industriella koncerner. Jag gillar att bygga bolag från grunden.

Slår mynt av gamla lagret

Det är här hans före detta Junkyard-lager kommer in i bilden. Thomas Löfgren kom på att han kunde återanvända det inom ramen för ett nytt bolag. Varför inte förvara andra e-handlares varor på lagret och sedan även ta hand om resten av jobbet? Sagt och gjort.

Nu har hans nya bebis World-360 sett världens ljus. I det företaget fokuserar han mycket på fulfillment. Det är ett tjusigt samlingsbegrepp för en komplett process. Det handlar om att sköta kedjan från att en kund beställer en vara, tills att varan har nått kundens dörr.

Vi hjälper även e-handlare att bygga e-handelssidor, via startupen Brinks servrar och plattforms-moduler.

Brink är ett relativt nystartat svenskt företag som påstår sig ha ovanligt robusta serverlösningar som ska klara vilken anstormning som helst på en e-handelssajt.

Lagret som jag och farsan byggde upp är på 8 000 kvadrat i dag. Men vi hyr redan ut en del lageryta till andra företag. Så tanken är att börja använda 4 000 kvadrat för World-360. Vi har även byggbar mark på över 20 000 kvadrat.

Junkyard-chefer ombord

Eftersom affärsmodellen bygger på att vara en tredjepartsleverantör åt e-handlare, så tar företaget även hand om logistiken. Just nu har Thomas Löfgren och hans två kollegor och delägare, vilka tidigare var chefer på Junkyard, landat avtal med Storyblok, Brink, Plytix, Instabox, Postnord och Unifaun. Så dessa fraktbolag hämtar helt enkelt upp varorna från lagret i Trollhättan och kör ut dem till kund.

Hans kumpaner i företaget är David Lidén, (COO), som ansvarar för just lagret och logistiken, medan Johan Axelsson, (CTO), är backend-, frontend- och teknikchef.

Vi sköter hela driften åt e-handlare för det är kostsamt att bygga upp allt själv. Vi hjälper dem att skala upp mycket snabbare. Annars kan det här vara väldigt tröga och dyra processer. Det vet även jag av erfarenhet.

Men det gick ju väldigt bra för dig att bygga upp en e-handel från ax till limpa utan någon tredjepartsaktör. Varför behövs World-360?

Det var väl en kombination av tur och skicklighet och att jag lyckades att tajma marknaden bra. Men det var väldigt slitigt och kostsamt. Och i dag kan man inte komma som liten e-handlare och tro att logistiken sköter sig själv.

Du behöver stor omsättning och kunskap för att det ska bli effektivt – och få bra avtal med bland annat fraktbolag. Men med våra skalfördelar och erfarenhet så kan även en mindre omsättning på exempelvis 10 miljoner få de bästa avtalen och möjligheterna.

Vad siktar ni på för omsättning?

Jag tänker mig att vi kommer att nå en omsättning på flera hundra miljoner inom några år. Det finns stora skalmöjligheter i det här och vi har bra lagerkapacitet. Målet är att försöka nå break even redan nästa år.

Exempel på kunder som man har knutit till sig hittills är: allthatwestern.com, som säljer western-kläder, flo-rea.com, en start-up inom fröpåsar och andra odlingstillbehör. I båda dessa fall så hjälper World-360 till med logistiken.

En annan kund är Inekogruppen med varumärkena Nordbo och Booming Bob. Yelmprotection.com är ytterligare ett exempel. Det är en start-up som säljer hästhjälmar och tillbehör på nätet. I dessa fall hjälper World-360 dem med både plattform och logistik.

Trollhättan är hett

Han tillägger att det finns stora fördelar med att ha ett lager i Trollhättan. Staden ligger bara tio mil från norska gränsen. Och därför ser han framför sig att bolaget kan komma att locka många norska e-handlare – som vill komma ner i pris och slippa norska tullavgifter.

I Norge är allt dyrt, allt från lager till logistik och anställda, så vi ser att vi kan vara en attraktiv nod för norska e-handlare och även hjälpa dem ta sig ut i Europa.

Han anser också att Trollhättan och Vänersborg, två närbelägna städer, tillsammans har seglat upp till att bli lite av en ny "hot spot" för e-handelslager. Både ovan nämnda norska Varner och Gymgrossisten har exempelvis lager i Trollhättan.

Vi visar allt mer framfötterna gentemot klassiska e-handels- och lagerstäder som Borås och Helsingborg. Vi har dessutom en nära koppling Norge. Nu har även Högskolan Väst startat utbildningar inom e-handel och logistik i Trollhättan och Uddevalla. Så det händer en hel del här på e-handelssidan.

Annons