Efter en novembermånad där e-handeln med mode visade stark tillväxt, har trenden vänt nedåt i inledningen av december. Enligt Svensk Handels Stilindex Julspecial minskade den totala försäljningen i modehandeln under perioden 1–16 december.
Nedgången är särskilt tydlig i e-handelskanalen. Försäljningen av kläder på nätet minskade med 12,6 procent jämfört med samma period föregående år. För skohandeln online var tappet 25,3 procent. Även den fysiska handeln backade, men i något mindre omfattning än e-handeln.
Kategori |
Totalt |
Fysisk butik |
E-handel |
Kläder |
-8,4 % |
-6,6 % |
-12,6 % |
Skor |
-22,6 % |
-21,9 % |
-25,3 % |
Enligt Svensk Handel är en trolig förklaring att konsumtionen har flyttats från december till november, i samband med kampanjperioden Black Month.
Det är tydligt att den skjuts i försäljningen som vi hade hoppats på har uteblivit. Mycket tyder på att en stor del av julhandeln har tidigarelagts i år, då många valde att handla under Black Month i november, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i en kommentar.
Detta bekräftas av tidigare statistik från Stilindex för november, som Ehandel.se rapporterade om den 12 december. Då ökade klädförsäljningen online med 17,2 procent och skoförsäljningen med 14 procent, vilket indikerar att e-handeln tog en stor del av kakan under reaperioden, men nu ser en avmattning.
Vädret påverkar
Utöver kalendereffekter pekar Svensk Handel på att vädret har påverkat efterfrågan negativt. Det milda vädret under inledningen av december har dämpat behovet av säsongsvaror som ytterplagg och vinterskor.
Sofia Larsen påpekar dock att en betydande del av julhandeln kvarstår.
Samtidigt ska man komma ihåg att vi fortfarande har många viktiga försäljningsdagar kvar, både de sista dagarna före jul och under mellandagsrean, som blir avgörande för hur försäljningen till slut landar.
Den fullständiga rapporten för december månad presenteras i januari.
LÄS ÄVEN: Här är dagarna vi handlar mest på hela året