ANNONS

Just nu: Kategorin som tappar 25% mitt i julhandeln

Sofia Larsen
Tung start på december.

Förväntningarna på en stark inledning av julhandeln har inte infriats för modebranschen. Nya siffror visar att försäljningen online backar tvåsiffrigt för både kläder och skor under decembers första hälft.

ANNONS

Efter en novembermånad där e-handeln med mode visade stark tillväxt, har trenden vänt nedåt i inledningen av december. Enligt Svensk Handels Stilindex Julspecial minskade den totala försäljningen i modehandeln under perioden 1–16 december.

Nedgången är särskilt tydlig i e-handelskanalen. Försäljningen av kläder på nätet minskade med 12,6 procent jämfört med samma period föregående år. För skohandeln online var tappet 25,3 procent. Även den fysiska handeln backade, men i något mindre omfattning än e-handeln.

Kategori
Totalt
Fysisk butik
E-handel
Kläder
-8,4 %
-6,6 %
-12,6 %
Skor
-22,6 %
-21,9 %
-25,3 %

Enligt Svensk Handel är en trolig förklaring att konsumtionen har flyttats från december till november, i samband med kampanjperioden Black Month.

Det är tydligt att den skjuts i försäljningen som vi hade hoppats på har uteblivit. Mycket tyder på att en stor del av julhandeln har tidigarelagts i år, då många valde att handla under Black Month i november, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i en kommentar.

Detta bekräftas av tidigare statistik från Stilindex för november, som Ehandel.se rapporterade om den 12 december. Då ökade klädförsäljningen online med 17,2 procent och skoförsäljningen med 14 procent, vilket indikerar att e-handeln tog en stor del av kakan under reaperioden, men nu ser en avmattning.

Vädret påverkar

Utöver kalendereffekter pekar Svensk Handel på att vädret har påverkat efterfrågan negativt. Det milda vädret under inledningen av december har dämpat behovet av säsongsvaror som ytterplagg och vinterskor.

Sofia Larsen påpekar dock att en betydande del av julhandeln kvarstår.

Samtidigt ska man komma ihåg att vi fortfarande har många viktiga försäljningsdagar kvar, både de sista dagarna före jul och under mellandagsrean, som blir avgörande för hur försäljningen till slut landar.

Den fullständiga rapporten för december månad presenteras i januari.

LÄS ÄVEN: Här är dagarna vi handlar mest på hela året

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se