Kantboll ut för sporthandeln – men online lyfter: ”Ansträngd bransch”

"Extremt annorlunda ekonomisk omvärld".

Sporthandeln visar upp en negativ utveckling för det femte kvartalet i rad. Det visar nya siffror från Svenskt Sportforums rapport Sportindex. Totalt sjönk försäljningen under perioden med 0,6 procent.

Under årets första två månader låg utvecklingen på plus, men i mars dök försäljningen och drog med sig hela kvartalet i fallet. Något som Daniel Löfkvist, COO och vice president på Stadium Group, kommenterar så här:

Annons

Min bedömning är att det uteblivna försäljningstappet beror på den extremt annorlunda ekonomiska omvärld vi befinner oss i och en generellt ansträngd bransch med exempelvis höga lagernivåer. Det har krävts kraftiga aktiveringar genom marknadsföring, kampanjer och reor vilket har gjort att försäljningsvolymen landat på en balanserad nivå jämfört med föregående år.

Enligt rapporten är det butikshandeln som står för det stora försäljningstappet under årets första tre månader. Precis som Svensk Handels siffror visade tidigare idag, så ökar nämligen e-handeln även inom sportsegmentet.

För tredje kvartalet i rad uppvisar e-handeln bättre utvecklingstal än den fysiska handeln. Under årets första tre månader ökade e-handelsförsäljningen med närmare sex procent jämfört med samma period föregående år, skriver Svenskt Sportforum i en kommentar.

Annons