Kärlekens pris: 900 miljoner – då jublar e-handlarna

"En välkommen skjuts".

Alla hjärtans dag är snart här och fyra av tio svenskar planerar att fira den, enligt Svensk Handel. Och det ger handeln ett uppsving. Kärleken verkar nämligen ha ett pris: Den genomsnittliga firaren spenderar 570 kronor och allt som allt brukar det shoppas för runt 900 miljoner kronor i samband med högtiden.

De mesta av pengarna läggs i dagligvaruhandeln, där 35 procent procent av handlarna uppger att det är en viktig dag för försäljningen.

Annons

Alla hjärtans dag innebär en välkommen skjuts för många företag under en annars förhållandevis svag försäljningsmånad. De avvecklade restriktionerna har också en positiv betydelse. Handeln laddar nu upp med varor som traditionellt går starkt i samband med alla hjärtans dag, som blommor och choklad, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Enligt branschorganisationens undersökning kommer 56 procent av firarna att köpa en blomma eller present till sin partner. 40 procent kommer bjuda på något fint hemma och 19 procent att bjuda någon på restaurang.

Även e-handeln väntas få ett rejält uppsving. 14 procent av e-handlarna säger att dagen är viktig för försäljningen, att jämföra med bara 2 procent för tre år sedan. Allra mest populär är Alla hjärtans dag i åldrarna 18-25, där över hälften planerar att fira. I åldrarna 56-65 är den siffran nere på var tredje person.

Pandemin medförde ett förändrat köpbeteende. Allt fler gör idag en större del av sina inköp online och det kommer därför inte som en överraskning att allt fler företag inom e-handeln ser högtiden som viktig, säger Johan Davidson.

Annons