Kedja kraschade i coronakrisen – ”omsättningen är nära noll”

Från 44 miljoner till konkurs.

Prydnadssaker med norska flaggor, hjälmar med vikinghorn och diverse klädesplagg med norska motiv går hem hos en hel del av de turister som varje år besöker Norge, men norrmännen själva är inte lika entusiastiska. Det står klart sedan en souvenirföretaget i Norge sett försäljningen falla i spåren av Covid-19. Företaget, som heter Norway Shop och driver en rad butiker i grannlandet, har under de senaste tre åren omsatt 114 miljoner norska kronor men nu är konkursen ett faktum. Det rapporterar den norska tidningen Dagens Næringsliv.

AliPay hjälpte inte

Förra året ökade Norway Shop sin omsättning från 34 till 44,6 miljoner kronor och levererade samtidigt ett förbättrat resultat, även om det fortfarande var negativt. Företaget har under de senaste åren siktat in sig lite extra på turister från Kina, bland annat genom att ha skyltar på kinesiska i sina butiker. Företaget har också investerat i de kinesiska betalningsmetoderna AliPay och WeChat Pay.

Annons

Norway Shop köptes så sent som i mars upp av företaget SE Retail, som fick se kundunderlaget försvinna så gott som över en natt när Norge stängde landets gränser.

Företaget stängde helt i en period för att sedan öppna igen, men omsättningen ligger fortfarande nära noll. Vi har gjort allt vi har kunnat för att vända intäkterna men det har inte funnits något underlag, säger företagets advokat och talesperson Harald Ryen till DN.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!