Kedjan bröt långa förlusttrenden – gjorde vinst på 65 miljoner

"För första gången sedan 2016/17".

Clas Ohlson har visat upp sitt fjärde kvartal och det var starka papper som presenterades.

Fjärde kvartalet i siffror, feb-apr:
(Försäljningssiffror är exklusive den förvärvade Spares-koncernen)

Annons
  • Försäljning: 1,9 miljarder kronor (1,7)
  • Försäljning online: 246 miljoner (220)
  • Rörelseresultat: 65 miljoner (-7)

Tillväxten i all ära, det var på resultatraden den anrika kedjan imponerade som mest. Det fjärde kvartalet har historiskt inneburit röda siffror de senaste åren. Men den trenden är nu bruten.

För första gången sedan 2016/17 har vi stängt ett fjärde kvartal med positivt resultat. De vägval vi har gjort med fokus på våra styrkor inom utvalda produktnischer: Att fortsätta utveckla vårt starka varumärke och satsningar på kundmötet ger resultat, säger Kristofer Tonström, vd för Clas Ohlson, i en kommentar.

Den fina formen har hållit i sig även efter Q4. I maj växte försäljningen, exklusive Spares-koncernen, med 15 procent till 772 miljoner kronor. Och inklusive Spares-koncernen uppgic den till 848 miljoner.

Ambitionerna är stora, men med det engagemang som finns hos alla medarbetare i organisationen så bygger vi varje dag Clas Ohlson starkare för framtiden. Den organiska försäljningsökningen i maj om 13 procent, med stark försäljning för såväl bassortiment som säsongsprodukter, är ett ytterligare tecken på att vi är på rätt väg, säger Kristofer Tonström.

Annons