Kedjan satsar på hybridbutiker – både bemannat och obemannat

Ska öka både kundnöjdhet, försäljning och tillgänglighet.

För drygt ett år sedan inledde Axfood och Hemköpskedjan ett test med så kallade hybridbutiker för Tempo. Totalt deltog fem butiker i testet, där de haft bemannade och obemannade öppettider. Ett test som fallit så pass väl ut att man nu utökar satsningen.

Vår ambition med hybridbutikerna har varit att öka både kundnöjdhet och försäljning genom att förbättra tillgängligheten och göra det enklare för kunderna att handla. Det har vi lyckats med. Lösningen har också varit uppskattad av våra handlare, som i flera fall har fått en mer hållbar arbetssituation. Därför ser vi fram emot att lansera fler hybridbutiker inom Tempo, säger Johan Dahl, affärsutvecklingschef för Hemköpskedjan, i en kommentar.

Annons

Planen är att utöka med ett tiotal Tempobutiker med start i år. Flera handlare har redan anmält intresse för konceptet.

Under de obemannade öppettiderna handlar kunderna i butikerna via Tempoappen, där de registrerar sig med mobilt bank-ID. Den tekniska lösningen levereras av Strongpoint.

I Strongpoint, genom samarbetet med Storekey, har vi hittat en partner med en stabil teknisk lösning, som vi kommer att fortsätta arbeta med. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg tillsammans med våra handlare inom Tempo, säger Johan Dahl.

LÄS ÄVEN: Axfood satsar på obemannade butiker – här börjar man

Annons