Kedjan växer så det knakar – ”trots att dotterbolaget såldes”

"Försäljningen har gynnats av pandemin".

Medan vissa branscher gått på knäna har andra blommat som aldrig förr under pandemin. Nu redovisar koncernen Ratos sina siffror för 2020 och där framgår att Plantagen har ett starkt år bakom sig. Inte minst med hjälp av en fin avslutning där försäljningen stack iväg från 645 till 802 miljoner norska kronor.

Samtidigt förbättrades resultatet (EBITA) avsevärt från minus 178 till minus 26 miljoner norska kronor.

Annons

Plantasjen ökade sin omsättning med 12 procent under kvartalet och 6 procent under helåret. Detta trots att dotterbolaget Spira som såldes i oktober föregående år ingår i jämförelsetalen, skriver Ratos vd och koncernchef, Jonas Wiström, i en kommentar.

Totalt för helåret landade försäljningen på 4,6 miljarder norska kronor och EBITA tog rejäla kliv framåt, från 143 till 578 miljoner norska kronor.

EBITA förbättrades kraftigt i det fjärde kvartalet och för helåret. Den nya ledningen har på kort tid lyckats förbättra bruttomarginalen, bland annat som en följd av lägre kostnader inom framförallt logistik och inköp samt högre produktivitet i butikerna, skriver Jonas Wiström.

Han konstaterar också att det rådande läget fått kedjan att växa ytterligare.

Samtidigt har försäljningen gynnats av pandemin och ett bättre kunderbjudande som resulterat i såväl kundtillväxt som ökad försäljning per kund. Kassaflödet var starkt.

Annons