Kepsar för 300 miljoner – nu växlar e-handlaren upp på lagret

Automation en huvudsak.

Hatstore är i full färd med bygget av sitt nya drömlager i Kalmar. En byggnad som kommer att inrymma allt från en stor aktivitetsyta med padel, gym och en rink för streethockey, till en inomhuspool som gränsar mot en uteplats med volleybollplan och fotbollsplan. Ja, och så klart en löparbana på taket.

LÄS ÄVEN: Hatstore bygger drömlager: “Löparbana på taket”

Annons

Och sen kanske det viktigaste av allt om man är en e-handlare. Ett stort maffigt lager som ska svälja Hatstores sortiment på lite drygt 20 000 olika modeller av kepsar, mössor och hattar.

Senast företaget flyttade sitt lager var 2020, då man tog över Nordics Nests gamla lokaler men där börjar det nu bli lite trångt. Hatstores nya kontors- och logistikfastighet kommer att bli 11 000 kvadratmeter stor där lagret upptar 5 000 kvadratmeter, vilket innebär en dubblering av dagens lagerstorlek.

Tillsammans med personal och samarbetspartners bygger vi nu en inspirerande lokal där alla ska kunna trivas, utvecklas och ha kul tillsammans. För att lyckas med detta behöver vi också ligga i framkant inom effektivisering och automation, säger Niklas Nordheim, CFO/COO på Hatstore Scandinavia.

Flyttar in nästa år

Hatstore använder sedan tidigare automationslösningen Autostore som kommer att följa med och byggas upp i lagerytan. Element Logic, som står för lösningen, kommer att bygga en ny Autostore-grid med plats för 50 000 lådor där man kommer att återanvända robotar, portar och lådor från den gamla installationen.

Man kommer dock att behöva lägga till ytterligare robotar, portar, lådor, transportbandsystem och maskiner för hantering av kartonger och totalt innehåller lösningen 43 plockrobotar, 12 portar och 40 000 lådor.

Den beräknade prestandan kommer att ligga runt 1 500 orderrader i timmen och installationen startar efter sommaren. Inflyttningen är planerad till den 1 januari 2025.

Det är oerhört inspirerande att bistå innovativa Hatstore i deras fortsatta automationsresa, som går i linje med deras målsättning att kombinera effektivitet, hållbarhet och kreativ framtidsanda, säger Anders Bohlin, sales director på Element Logic Sweden.

Hatstore grundades 2011 och säljer idag online i över 50 länder. Under 2022 ökade bolagets nettoomsättning med 22 procent till drygt 304 miljoner kronor, med ett resultat, efter finansnetto, på 21,5 miljoner.

Annons

Annons