Search
Close this search box.
ANNONS

KICKS säljs till danska jätten: "Tar idag det stora klivet"

Hanna Graflund Sleyman, vd för Kicks
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Skönhetskedjan vill ta över hela Norden.

ANNONS

Den danska skönhetsjätten Matas gjorde entré i Sverige med sin e-handel i januari i år. I dag tar man ett jättekliv framåt på marknaden och köper loss Kicks och Skincity från Axel Johnson. Prislappen: 1,1 miljard kronor.

Därmed lägger man vantarna på 226 butiker i Sverige, Norge och Finland, samt en e-handel som står för 29 procent av försäljningen.

Efter nästan 75 år på dansk mark och fem år med en snabb digital omställning, tar vi idag det stora klivet ut i Norden. När vi nu går ihop med Kicks och Skincitys kompetenta och dedikerade medarbetare i Sverige, Norge och Finland, kommer vi tillsammans bygga en nordisk marknadsledare inom skönhet och välbefinnande med den tydliga ambitionen att alltid vara det självklara valet för de nordiska konsumenterna, säger Gregers Wedell-Wedellsborg, vd för Matas, i ett uttalande.

Kicks grundades 1991 och elva år senare klev Axel Johnson in som ledare. Koncernen som nu avyttrat både Åhléns och Kicks på kort tid för att minska närvaron inom sällanköpshandeln till konsument.

Tillsammans med Kicks ledning och medarbetare har vi utvecklat verksamheten från en klassisk butikskedja, med blygsam e-handel, till en omni-aktör med ett ledande kunderbjudande i alla försäljningskanaler. Vi är övertygade om att Matas är rätt framtida ägare till Kicks och Skincity och att de gemensamt kommer kunna stärka kunderbjudandet, säger Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson.

Matas har sedan tidigare 260 butiker i Danmark och på Färöarna och omsätter ungefär sju miljarder kronor årligen. Kicks och Skincity å sin sida omsätter tillsammans runt 4,5 miljoner kronor.

Vi har känt och följt Kicks under många år. Vi har gemensamma värderingar och ser många fördelar med att gå samman. Vi kommer att använda vår samlade styrka till att göra det ännu attraktivare att handla hos Kicks och Matas och samtidigt bevara fokus på vårt DNA, som är expertrådgivning och bra service från våra fantastiska medarbetare, säger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Dela artikeln: