Kjell & Companys VD hyllar de anställda – ”vi är väldigt stolta”

Levererade tillväxt och lönsamhet trots nedstängningar.

Kjell & Company kämpade sig igenom ett tufft 2020 för många kedjor och tog sig ut på andra sidan med en tillväxt på 5,75 procent. Inte alls i paritet med den explosiva tillväxt som andra aktörer i branschen, men det har sina förklaringar.

Det har varit ett av de svåraste åren någonsin inom retail. Vi hade också den norska verksamheten helt stängd under delar av året. Sen måste man förstå vad som har drivit tillväxten i elektronikbranschen. Det har framför allt varit 65 tum och större TV-apparater som har drivit den stora ökningen och det säljer inte vi. Även spelkonsoler har haft ett gynnsamt år när Xbox och Playstation har släppt nytt. Ökningen har varit väldigt mycket driven av pris, säger Andreas Rylander, vd på Kjell & Company, till Ehandel.

Annons

Men tro inte att han går och tjurar över den mer beskedliga tillväxten, tvärtom. Kjell & Company, som främst säljer tillbehör, är mycket nöjda med att man klarade att både ställa om snabbt och göra det lyckosamt.

Elektronikbranschen har haft ett fantastiskt år och vi gläds med de andra. Eftersom vi säljer tillbehören har det också varit gynnsamt för oss till stor del. Och vi är väldigt stolta över att vi inte bara ökar omsättningen, utan även resultatet.

När det går bra för elektronikbranschen brukar det även ha en eftersläpande effekt för oss.

Hur lyckades ni få fart på sista raden, trots omställningen?

När vi gick in i pandemin i mars så visste ingen vad som skulle hända, så vi drog i alla bromsar vi hade. Sen tittade vi på hur vi kunde tillhandahålla våra produkter till kunderna och lanserade flera nya alternativ som liveshopping och leveranser utanför butik. Det sistnämnda lanserade vi redan veckan efter att allt bröt ut. Vi är väldigt stolta över att kunna öka i ett så tufft år.

Vi är så tacksamma över vår duktiga personal, som både klarat av att ställa om så snabbt och att sätta kunden i fokus.

Hur har pandemin påverkat ert sätt att se på affären och butiksnätet i dag?

Det som blir tydligt när man är ett bolag med många butiker och ett brett sortiment är hur snabbt saker och ting förändras. Till exempel hur folk abrupt slutade resa. Vi såg också att vissa segment kraftigt bromsade in, medan andra istället ökade. Jag tycker att vi har varit bra på att parera och svänga om. Och det gäller att lyssna på kunden här.

Annons

Vi vill inte ha olönsamma butiker och har redan innan pandemin jobbat med att vara där kunderna vill ha oss. Just nu känner vi att vi har ett bra butiksnät och sedan flyttar vi också butiker ofta. Vi har flyttat tre stycken redan i år, men det är inget unikt för 2021. Det gäller att vara relevant för kunden och det är vår nyckel till framgång.

"Man ska ha respekt"

Han berättar även att butikerna också spelar en stor roll för e-handelskunderna, som gärna väljer att hämta ut sin order i närmsta butik.

Våra kunder väljer att hämta ut en stor del av e-handelsköpen i butik. Det är vår styrka att vi kan rådgiva även under e-handelsköpet. Det kan vara så att det är något man saknar, eller att man inte vet exakt vilken router man ska ha. Så då lägger man sin beställning, väljer hämta i butik och får då samtidigt den rådgivning man behöver. Så det är en mycket uppskattad kanal av kunderna.

Vi nyttjar även att vi kan skicka snabba leveranser direkt från butik. Snabba e-handelsleveranser i Stockholm kanske är lätt, men kanske inte i Umeå. Där kan vi skicka från butiken på plats och kunden kan varan i handen inom en timme. Det är inte helt vanligt och en styrka minst sagt.

Pandemin kunde ha knäckt Kjell & Companys långa tillväxtsvit, men så blev det alltså inte. Istället lyckades kedjan spela på sina styrkor och visa att man kan hantera tvära kast, trots att affären domineras av butiksflottan.

Vi bevisar att vi är snabbrörliga och bra på att anpassa oss. Det har varit ett tufft år för handeln i stort, så vi är supernöjda och så stolta över hur vår personal har hanterat det här. Man ska ha en stor respekt för vad osäkerhet medför, till exempel den oro som kan uppstå när man läser allt som skrivits om handel och kanske undrar om det kommer att finnas något jobb kvar. Det har verkligen varit ett fantastiskt ledarskap ute i butikerna, avslutar Andreas Rylander.

LÄS ÄVEN: Kämpigt år för Kjell som trots allt växer - "påverkades kraftigt"

Annons