Klarnas fraktjänst expanderas – kan bli fristående

Vill stoppa onödiga returer.

I början av förra året lanserades Klarna Shipping Assistant (KSA), en förlängning av betalbolagets befintliga snabbkassa som nu även kunde hantera flera olika fraktalternativ. Tjänsten har sedan dess samlat på sig kunder, som till exempel Kicks. Den senaste tiden har det dock varit ganska tyst gällande KSA.

LÄS ÄVEN: Första storkunden till Klarnas nya frakttjänst

Annons

Nu meddelar dock Klarna att det händer grejor. KSA har nämligen fått en del nya funktioner och flera är på gång. Från och med nu kan man i fraktkassan markera olika fraktalterantiv med emblem/märken som till exempel miljövänligt, kvällsleverans, express, rekommenderad och så vidare. E-handlare som har många leveransalterantiv kan helt enkelt göra det enklare för kunderna att sortera mellan dem.

Ett exempel på hur det kan se ut

Utöver detta så ska KSA även hantera “lämna vid dörren”, vilket förstås är aktuellt i covid-tider. Det ska även gå att få SMS-uppdateringar direkt ifrån Klarna gällande statusen på vald frakt.

Vad är nästa steg för KSA?

Vi kommer att hjälpa handlare att minska andelen och kostnaden för onödiga returer genom att utveckla en ny funktion med personliga rekommendationer. Det kan till exempel handla om att påminna konsumenter om att kolla på storleksguider baserat på deras varukorgar innan de gör köpet för att i möjligaste mån undvika att konsumenter inte beställer fler varor än de har intention att behålla. På så sätt kan vi minska fraktkostnaderna för handlaren och miljön, berättar Niklas Gillström, presschef på Klarna, för Ehandel.

Klarna berättar också att man på längre sikt tittar på att göra Klarna Shipping Assistant som en fristående applikation, det till säga koppla lossa den från Klarna Checkout (KCO). Ambitionerna är alltså uppenbart större än de uppgraderingar som nu meddelats.

"Hundratals butiker"

Niklas Gillström vill inte avslöja exakt hur många e-handlare som använder KSA men ger oss följande svar på frågan:

Utan att kunna gå in på några detaljer i siffrorna så används KSA av hundratals butiker och miljontals konsumenter. Antalet butiker ökar med drygt 25 procent varje månad.

Annons

De nya funktionerna ska finnas på de språk som stöds av KCO och de är därmed tillgängliga i hela Norden.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!