Search
Close this search box.
ANNONS

Klassiska e-handlaren pressas - men förlusten bantades

Coolstuffgrundarna Christian Omander och Kajsa Knapp (foto: Kamilla Kraczkowski)
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Marknaden har varit tuff med svag efterfrågan".

ANNONS

Coolstuff är något av en klassiker i den svenska e-handelsbranschen. Men på senare år har de tappat såväl försäljning, samt behövt kämpa mot förluster.

Verksamhetsåret 2023/2024 blev ytterligare en påminnelse om en tuff tillvaro, men med vissa ljusglimtar.

Coolstuffs 2023/2024 i siffror:

  • Nettoomsättning: 131,3 miljoner kronor (158,3)
  • Rörelseresultat: -4,2 miljoner (-12,6)
  • Soliditet: 49,9% (45,7)

Även om försäljningen föll och det blev ännu en förlust, så kan vi konstatera att den krympte till följd av kraftigt minskade kostnader. Faktum är att utgifterna bantades från -171 till -135 miljoner kronor. En rejäl förbättring med andra ord.

Marknaden har varit fortsatt tuff med en svag efterfrågan. Detta har gjort att vi fokuserat på att sänka kostnader, vilket avsevärt förbättrat rörelseresultatet jämfört med föregående år, trots att omsättningen sjunkit, skriver de i årsredovisningen.

Samtidigt kunde det ha sett bättre ut, men man var tvungen att sänka lagernivåerna och därför också priserna på en del produkter.

Vi gick in i året med ett överlager som till stora delar sålts av vilket lett till att vi frigjort kapital, men även att marginalen pressats. Vi står vid årets utgång med ett betydligt hälsosammare lager än vid årets ingång.

Räknar med tuff omvärld

De berättar även att fokus lagts på personaliserade presenter. Alltså att man till exempel låter kunderna trycka sina egna bilder på produkter. Man har även lanserat personaliserad choklad och personaliserade muggar.

Men hur ser det ut för innevarande verksamhetsår? Coolstuff förväntar sig att utmaningarna ännu inte är över.

Konjunkturen innebär fortsatt en stor osäkerhet framåt och vi räknar med en tuff omvärld ett tag till. Vi ser en risk för fortsatt negativ försäljningsutveckling och anpassar kostnaderna därefter, vilket vi förväntar oss leder till ett bättre resultat.

Dessutom ska marginalpressen inte vara lika intensiv som innan. Så kanske finns det möjligheter att vända till svarta siffror om året artar sig väl nog.

Vi kommer att fortsätta sälja av och frigöra kapital från varulagret, men till en lägre påverkan på marginalen, vilket vi förväntar oss leder till ett förbättrat resultat, skriver de.

Största marknaderna

Coolstuff har, förutom hemma i Sverige, även försäljning i Danmark, Tyskland Norge och Finland.

Sverige är alltjämt den största och står för 51,6 (62,8) miljoner kronor i omsättning. Norge är tvåa med 37,1 (44,6) miljoner och Danmark är trea med 27,7 (31,6) miljoner. Fyra är Tyskland med 7,8 (9,6) och sist men inte minst har Finland halkat ned till femte plats med 6,8 (9,6) miljoner kronor.

Dela artikeln: