Klassiska kedjan gör om allt – storsatsar på helt ny e-handel

E-handelschefen berättar om stora ombyggnationen.

Att Teknikmagasinet haft det kämpigt de senaste åren är ingen hemlighet. Bolaget har kämpat sig ur konkurser och genomgått ägarbyten. Så sent som i slutet av mars tog norska Release A/S över kedjan. Och nu ska det bli ändring på torpet.

Inte nog med att man skruvar på sortimentet, det byggs även en helt ny e-handel. Det innebär allt från en ny front, till nya system som ska integrera webbutiken med de fysiska butikerna på ett helt annat sätt än i dag. Vi hörde av oss till Sema Schmidt, CCO och e-handelschef på Teknikmagasinet, för att få höra mer om e-handelsbygget.

Annons

Vad blir de stora skillnaderna mot den nuvarande e-handeln?

Enklare och tydligare kundresor, mer inspiration och ett generellt designlyft. Den nya e-handelsmotorn (Storm Commerce) är en förutsättning för att kunna driva tillväxt framåt. Den är också del av en större satsning vi gör kring vår IT-infrastruktur, där vi behöver säkra att vi har rätt systemstöd för att driva vår total affär, säger hon till Ehandel.

Vi försökte faktiskt få oss en liten tjuvkik på vad som komma skall, men där är man inte riktigt än. Projektet är fortfarande i ett tidigt skede och slutresultatet kommer att portioneras ut bitvis.

Den nya e-handeln kommer att lanseras i flera faser under slutet av 2022 och början på 2023, berättar Sema.

Vad är det specifikt som kommer att ge kunderna en bättre köpupplevelse?

Vi kommer på ett mer flexibelt och dynamiskt sätt kunna presentera produktinformation, vi tar ett helt nytt grepp kring hur vi idag presenterar Mobilreparationer och försäljning av begagnade mobiler. Vi kommer på sikt få in mer inspiration, tips och göra det enklare för kunden att följa sina ordrar, tidigare köp och så vidare.

Men så var det ju det här med omnikanalen. Teknikmagasinet har här en särskild utmaning där man utgår från sina butiker i alla led. De är alltså både e-handelslager och fysisk butik i ett. Något som ställer extra höga krav på flexibla och pricksäkra system.

Därför bygger man tillsammans med flera partners. Grebban står för UI/UX-design, utvecklingen av kundresan, översyn över e-handelns design och Teknikmagasinets grafiska profil. Partnersense i sin tur sköter den tekniska utvecklingen i Storm Commerce.

Annons

Hur kommer den nya e-handeln att integreras med butikerna?

Den nya e-handeln ska göra det enklare för våra butiker att sälja produkter direkt till slutkund via vår e-handel. Om produkten till exempel är slut i butik, eller själv via samarbetspartner via drop shipping. Butikerna ska även få mer stöd i hantering av mobilreparationer, samt även kunna hjälpa kunderna på ett snabbare och smidigare sätt, då vi parallellt med detta tar ett grepp kring CRM.

Exakt hur mycket dagens e-handel står för av bolagets omsättning vill inte Teknikmagasinet avslöja. Men med de omfattande investeringar som görs i digitaliseringsarbetet finns det förstås stora förhoppningar om att till slut verkligen flyga igen, även på nätet.

Den satsningen vi gör nu ska få en positiv effekt på vår totala omsättning. Så ambitionen är att omsättning ska upp i alla våra kanaler, avslutar Sema Schmidt.

LÄS ÄVEN: Teknikmagasinet får norsk ägare - och satsar på second hand

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!