Klocksuccén tvingas skruva ner rejält: ”200 berörs”

"Motsvarar cirka 15 procent av alla anställda globalt".

Många techbolag måste skära ner just nu, i takt med att ekonomin försämras. Klarna, Kry och Memmo är några svenska exempel. Men på andra sidan Atlanten har även Meta, Twitter och Uber meddelat nedskärningar.

Och nu måste även klocksäljaren Daniel Wellingtong kapa i personalstyrkan. Bolaget grundades 2011 av Filip Tysander och slog igenom stort under de efterföljande åren. År 2017 uppgick vinsten till över 900 miljoner kronor, med en omsättning på 2,5 miljarder. Sedan dess har intäkterna stadigt dalat och 2020 låg omsättningen på 1,4 miljoner.

Annons

"Vi gör en transformation"

Nu rapporterar Breakit att runt 200 roller av totalt 1 300 anställda berörs av nedskärningarna. Det motsvarar 15 procent av alla anställda globalt, skriver presschefen Camilla Åstrand i ett mejl till sajten.

På Stockholmskontoret jobbar i dag runt 240 personer, och där berörs cirka hälften av rollerna.

Vi gör en transformation av bolaget till ett mindre bolag med bättre förutsättningar till lönsamhet under rådande marknads- och världsläge. Tyvärr kräver den transformationen en kraftig minskning av kostnader. Vi har försökt undvika att göra stora nerdragningar på personal och i stället fokuserat på att stänga lokala bolag och en stor del av vårt olönsamma butiksnät, skriver Camilla Åstrand till Breakit.

Annons