Nellys lager tvingas flytta – kommun har andra planer

Personal kan få lämna.

Det händer grejer hos modebolaget Nelly.com hela tiden. Sist rapporterade vi om att aktören auktionerade ut en del varor på Tradera, och nyligen öppnade Nelly.com också sitt första fysiska showroom som genom sin offline-närvaro stärker företagets e-handel. Detta genom att showroomet inte driver någon försäljning utan endast visar upp och låter kunderna testa Nellys aktuella och kommande kollektioner, därför tvingas kunden genomföra ett köp online.

LÄS ÄVEN: Svenska e-modejätten – besökare får uppleva oss ”IRL”

Annons
Annons

En stor händelse i Nellys historia, som inföll i början av 2019, är att de tre systerbolagen Qliro, CDON och Nelly separerade och blev självständiga bolag. Ehandel.se träffade vd:n Anna Ullman Sersé i mars i år och då berättade hon om att det var den bästa lösningen för alla bolagen.

Vi på Nelly ser väldigt positivt på att stå mer på egna ben. Det blir lättare för oss att fokusera på det som är viktigast för bara oss och inte en hel koncern, sa Anna.

LÄS ÄVEN: På egna ben – nu siktar Nelly.com internationellt

Förväntar sig annat returbeteende

Tidigare i år stod det klart att Nelly under 2018 ökade sin omsättning jämfört med året innan. Företaget omsatte cirka 1,36 miljarder kronor, jämfört med 1,29 miljarder under 2017. Resultatet förbättrades också och gick från minus 3,9 miljoner kronor under 2017, till minus 1,1 miljoner i fjol.

I företagets årsredovisning, som nyligen inkom till Bolagsverket, skriver Nelly att de fortsätter att sikta högt och att de förväntar sig en fortsatt tillväxt på bolagets samtliga marknader under 2019.

Bolaget är exponerat för stora säsongsvariationer och en stor del av försäljningen inträffar under det fjärde kvartalet. Förändrade köpbeteenden kommer troligen fortsatt ge något ökade returgrader.

I början av 2019 har en digital returhantering lanserats som kommer att effektivisera returprocessen och förväntas medföra förändrat returbeteende hos kunderna, skriver företaget.

Ehandel.se har sökt Nelly för att ta reda på mer om den digitala returhanteringen.

Annons
Annons

Vill flytta till Borås

Men företagets logistikoptimering har inte slutat än. Nu berättar modeföretaget, i ett pressmeddelande, att de ser över möjligheterna att lyfta sin logistik till nästa nivå.

Idag driver Nelly logistiken från sitt lager i Falkenberg, men förr hade bolaget sitt lager närmare huvudkontoret i Borås. Att flytta lagret tillbaka till Borås är ett alternativ som Nelly nu överväger. Om företaget hade sitt lager närmare sitt huvudkontoret skulle det kunna jobba närmare alla avdelningar vilket skulle möjliggöra en bättre kundupplevelse, mer effektiv logistik, fortsatt tillväxt och ökad skalbarhet.

Anledningen till att Nelly ser över möjligheten till en flytt är dock inte all utveckling och alla förbättringar som skulle kunna komma i samband med det. Falkenberg har tagit fram en ny stadsplan som innebär att området där Nellys lager ligger ska användas till bostäder och därför tvingas företaget hitta en ny plats att jobba på.

Vi kan inte på sikt driva vårt lager vidare i nuvarande fastighet. Vi ser därför över hela vår logistik och kundupplevelse. Kundernas krav på snabba och enkla leveranser ökar och samtidigt finns det nya möjligheter med digitalisering och automatisering av lager.

Vi beklagar att detta kan komma att minska behovet av anställda i Falkenberg från år 2021. Om vi flyttar lagret till annan ort så kommer vi erbjuda de anställda att följa med oss och till den nya orten, säger Anna Ullman Sersé i ett pressmeddelande.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!