Komplett avslöjar tillväxtplanen – så ska de knäcka konkurrenterna

"Attraktiv marknad med starka underliggande drivkrafter".

Hemelektronik- och IT-jätten Komplett Group, som äger Komplett, Netonnet och Webhallen, har färdplanen för tillväxt klar och den visades upp under koncernens kapitalmarknadsdag.

En plan som ska leda till att man växer snabbare än marknaden i övrigt och blir en av de absolut mest lönsamma aktörerna i branschen.

Annons

Vi vill utnyttja våra stordriftsfördelar för att uppnå bättre inköpsvillkor och högre kostnadseffektivitet, samtidigt som vi jobbar med våra kända och populära varumärken ut mot kund. Det ger oss en effektiv och skalbar plattform för tillväxt, samtidigt som vi ligger bra till för att upprätthålla en bra kostnadsposition, säger Jaan Ivar Semlitsch, koncernchef för Komplett Group, i ett uttalande.

Målsättningen är att koncernen ska omsätta minst 18 till 20 miljarder norska kronor mellan år 2026 och 2028. Dessutom ska man ha en rörelsemarginal på minst tre till fyra procent.

För att nå dit kommer man att fortsätta den offensiva satsningen på öppningen av nya lagershoppar via Netonnet. Dessutom kommer Komplett Group, via sina varumärken, att satsa hårt på kategorier som vitvaror, telekom, samt i kärnkategorier som gaming och gaming-relaterade produkter.

Koncernen vill också stärka serviceutbudet, utöka abonemangsdelen och produktportföljen, samt kundbasen inom B2B och distribution

Även om marknaden förväntas vara utmanande även fortsättningsvis, så är vi positionerade på en i grunden attraktiv marknad med starka underliggande drivkrafter. Vår affärsmodell online och närvaro i kategorier med hög innovationstakt och korta ersättningscykler gör att vi exponeras mot de snabbast växande försäljningskanalerna och kategorierna, säger Jaan Ivar Semlitsch.

Annons