Koncernens nya VD: ”Säker på att vi snart möter e-handelsdöden”

"Precis som vi länge pratat om butiksdöden".

Cama-Gruppen startades av Magnus Skoglund 2008 och den första sajten, Hatshop.se, öppnade upp sina e-handelsportar samma år. Redan ett år senare lanserades ytterligare en sajt Trendcarpet.se.

LÄS ÄVEN: Magnus fyllde luckan med hattar och mattor

Annons
Annons

Den 26 augusti i år fick Cama-Gruppen en ny vd. I samma veva flyttades även huvudkontoret och lagret till nya lokaler på 3000 kvadratmeter i Mölndal.

Den som tog sig an vd-uppdraget är Robert Axelsson som närmast kommer från Ellos Group-ägda Stayhard, där han har haft rollen som försäljnings- och marknadschef. Tidigare har han även varit hos Scorett, Selected Brands och Vagabond. Det rapporterar Habit.

Jag tror starkt på att se långsiktigheten i businessen där man bygger starka varumärken ännu starkare, och bygger utvecklingen på produkt och koncept. E-handeln biter sig många gånger i svansen och ofta styrs man över dagliga jämförelsetal vilket leder till ”dagliga deals” och ett rabatträsk där varumärkena och trovärdigheten på sikt urholkas, säger Robert Axelsson.

E-handeln är just nu väldigt intressant och går, precis som fysisk handel, igenom en omvandling. Jag är säker på att vi väldigt snart även stöter på begreppet e-handelsdöden, precis som vi länge pratat om butiksdöden. Och jag siar att e-handelsdöden kommer att gå ännu snabbare.

LÄS ÄVEN: Dipp för norsk e-handel: ”Tidsfråga innan e-handeln når sitt slut”

Idag står Trendcarpet för större delen av koncernens omsättning.

Trendcarpet står för störst omsättning och också störst tillväxt. Men jag ser att potentialen är stor i båda bolagen och nu ska vi växla upp omsättningen i båda butikerna, säger Robert.

Samtidigt handlar det om att vara smart och effektiv och minimera riskerna och inte dra på sig onödiga kostnader. Det finns många synergier mellan bolagen och vi har allt från gemensamma lokaler och personal till gemensamma samarbetspartners och digitalbyrå,vilket gör att vi kan optimera resurserna. Det som funkar bra på en sajt, kan man enkelt applicera och testa på nästa sajt, trots att det inte är samma bransch.

Annons
Annons

"Kommer att slå 50 miljoner"

Cama-Gruppen ökade försäljningen från 25 till 37 miljoner under 2018, med ett resultat på 4 miljoner. Och 2019 blir ett nytt rekordår, meddelar grundaren Magnus Skoglund.

Vi är extremt glada och stolta över rekryteringen av Robert Axelsson som ny vd för Cama-Gruppen. Både Trendcarpet och Hatshop har fortsatt att utvecklats väldigt starkt de första tre kvartalen 2019 och vi kommer att slå 50 miljoner
i omsättning i år. Med Robert Axelsson får vi en väldigt eftertraktad person som kan kombinera ett kommersiellt tänk med kreativa ideér, säger Magnus Skoglund till Ehandel.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!