ANNONS

Konkurs för nordiska kedjan: "Ett tungt besked"

"Vi beklagar".

Hälsokostjätten Life Europe AB, med cirka 200 butiker i Norden, har idag lämnat in en ansökan om konkurs i Sverige och Finland. Ökade kostnader och ett förändrat konsumentbeteende pekas ut som orsakerna bakom beslutet som skakar om den svenska detaljhandeln.

Efter en längre tids kamp mot ekonomisk motvind har styrelsen för Life Europe AB, en av Nordens ledande aktörer inom hälsa och välbefinnande, tvingats till det drastiska beslutet. Trots en stark efterfrågan på hälsoprodukter och omfattande försök att modernisera och effektivisera verksamheten har de finansiella utmaningarna blivit övermäktiga.

ANNONS

Det är ett tungt besked att ge och vi beklagar hur detta drabbar anställda, leverantörer, kunder och övriga involverade parter, säger Thommy Nilsson, styrelseordförande för Life, i ett pressmeddelande.

Företaget har, likt många andra inom detaljhandeln, påverkats negativt av pandemin, inflationen och lågkonjunkturen. Dessa faktorer har lett till stigande kostnader och pressade marginaler som till slut urholkat bolagets lönsamhet.

Enligt styrelsen har alla tillgängliga alternativ utretts för att säkra företagets framtid, men en konkursansökan visade sig vara det mest ansvarsfulla beslutet. Förhoppningen är nu att en ny ägare ska kunna ta över och driva hela eller delar av verksamheten vidare.

Life är ett välrenommerat varumärke med en stark historia och förhoppningen är att en ny ägare kan ta över och driva hela eller delar av verksamheten vidare i någon form, fortsätter Thommy Nilsson.

Konkursansökan omfattar de svenska och finska dotterbolagen. För den norska delen av verksamheten pågår en separat utvärdering för att hitta en långsiktigt hållbar lösning.

Domstolar i Sverige och Finland kommer nu att utse konkursförvaltare som ska hantera processen. I Sverige har Lars-Henrik Andersson på Cirio Advokatbyrå AB föreslagits.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se