Konsten att bygga ett varumärke: ”Länsad på fem minuter”

"Nu känner alla till lågprisvarumärket" - från dagligvaror till mode.

Sveriges första lågprisvarumärke inom livsmedel, Eldorado, har lyckats med konststycket att bredda sig från dagligvaruhandeln till modebranschen. Med hjälp av PR-byrån Redgert Comms har de släppt uppmärksammade och minst sagt populära kollektioner.

"Eldorado hade redan 96% varumärkeskännedom och en unik position på den svenska livsmedelsmarknaden när vi började samarbeta. Att ta fram en klädkollektion var ett kul sätt att kunna prata om Eldorado i nya kontexter, säger Viktor Nylén från PR-byrån Redgert Comms.

Annons

Den första kollektionen lanserades 2018 och bar tryck av populära produkter som tomater i tomatjuice, choco flakes, ananas i skivor och makrillfiléer i tomatsås. Inspirationen hämtades från den då populära streetweartrenden.

Det gäller att utmana den bild man har av sitt varumärke och av de olika kanaler man arbetar med, säger My-Louise Nilback, från PR-byrån Redgert Comms.

Sedan dess har man hunnit med att lansera fyra sommarkollektioner, två kollektioner med jultröjor, rymdmerch och ett samarbete med rappartisten Mwuana som resulterade i en unik modell av den klassiska dramaten-väskan. Samtliga har visat upp Eldorados logga på ett allt annat än blygsamt vis.

När en ny kollektion släpps är den länsad på fem minuter, trycket har varit enormt, säger Viktor Nylén.

Det snack som blev runt kläderna gjorde att flera kända influencers Margaux Dietz, Bianca Ingrosso, med flera, började uppmärksamma dem. Något som haft en stor del i framgångarna och den stora efterfrågan, som också resulterade i en webbshop.

Det har även lönat sig att samarbeta med andra varumärken.

Vi fick i uppdrag att titta på hur vi skulle kunna lyfta klassikern Kalles Kaviar mot en yngre målgrupp och det gjorde vi genom ett samarbete med Chimi. Under en tid bytte Kalle utseende, något som aldrig hänt tidigare, och bar Chimi-glasögon.

Vilka är nycklarna för att bygga ett starkt varumärke? 

Annons

Ett starkt koncept och en stark profil, då får du räckvidd. Vi ser ofta att man inte vågar lita på sitt koncept, sin idé, men gör det, för då kommer varumärkesbyggandet som en följd av det, säger Victor Nylén.

Annons