Konsumentverket får känga av Svensk Handel: “Stora utmaningar”

"Det föreligger tolkningsproblem".

Black Friday är här och då kommer även rapporterna om andelen bluffreor. Nytt för i år är dock att det finns en lag, prisinformationslagen, som gör bluffreor olagliga.

LÄS ÄVEN: Pricerunner om e-handlarnas rea: “28 procent bluff”

Annons

Och igår gick Svensk Handel ut med ny information kring detta där de konstaterar att det inte är lätt att göra rätt.

Svensk Handel har sedan början av året efterfrågat en skriftlig vägledning från Konsumentverket som är ansvarig tillsynsmyndighet men kan beklagligt nog konstatera att den inte har uppdaterats sedan 2018, skriver branschorganisationen.

"Utan att alla frågor har besvarats"

Konsumentverket har alltså ej uppdaterat sin information om vad som gäller för handlare när det kommer till den nya lagen. En lag som i princip förbjuder det som kallas bluffreor, där man höjer priserna inför en period med sänkningar för att boosta rabatterna.

Svensk Handel har även regelbundet skickat frågor till Konsumentverket för att få klargöranden samt även haft ett flertal möten utan att alla frågor har besvarats. Med tanke på detta så finns risken att vissa företag kommer att hantera de nya reglerna om prissänkningar fel, då det föreligger tolkningsproblem gällande vissa frågor, skriver Svensk Handel.

"Lagar och regler ska följas"

Den nya prisinformationslagen trädde i kraft den 1 september 2022. En prissänkning ska nu i de flesta fall jämföras med det lägsta priset under de senaste 30 dagarna före prissänkningen.

Svensk Handels ståndpunkt i frågan är tydlig. Rådande lagar och regler ska följas. Utifrån de samtal vi får ser vi att våra medlemmar gör allt de kan för att göra rätt för sig, men det finns stora utmaningar i hur Konsumentverket förmedlar information. Vi hoppas nu att de snabbt uppdaterar riktlinjerna så att tolkningssvårigheterna försvinner, säger Jolanda Girzl, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!