Köper last mile-bolagen för 2 miljoner – efter e-handelns ökning

Vill ta ledartröjan på marknaden för blixtsnabba leveranser i storstäderna.

Last mile-branschen fortsätter att konsolideras. Nu har Movebybike, som gick samman med Bzzt, lagt vantarna på såväl Crosstown som Cykelbudspoolen till en prislapp på två miljoner kronor. Halva köpeskillingen återinvesteras dock i Movebybike.

I och med detta hoppas man kunna ta en ledande position för expressbud och distribution i stadskärnorna.

Annons

Förvärvet av Crosstown och Cykelbudspoolen är helt i linje med vår vision och den expansionsresa vi befinner oss på. MoveByBike är grundat på idén om att förändra hur gods transporteras i staden, alltså helt utsläppsfritt och med fordon som harmonierar med människan. Förvärvet breddar vårt tjänsteutbud av hållbara leveranser till kund samtidigt som det kortar vägen ytterligare i vår riktning mot positiva kassaflöden, säger Lisette Hallström, vd på Movebybike, i en kommentar.

Crosstown omsatte omkring 5 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 54 000 kronor under 2022. Cykelbudspoolen hade en omsättning på på 819 000 kronor och en förlust på -55 000 kronor under samma period. Grundaren och vd:n, Joakim Nelson, kommer också att bli en del av Movebybike.

Efterfrågan på snabba bud har ökat, inte minst från e-handeln, och Crosstown är experter på det. De gör vårt totala erbjudande mer komplett och att vi får med oss Joakim Nelson och all den kompetens och erfarenhet han har samlat på sig är mycket värt. Han har byggt bolaget på löftet om snabba bud med stor precision och med förståelse för kunderna och hur deras behov ser ut. Det här blir ett stort lyft för oss säger Sven Wolf, arbetande styrelseordförande i Movebybike.

"Vi är snabba och väldigt flexibla"

Movebybike, som kör med elassisterade lastcyklar, har i dag verksamhet i Stockholm, Göteborg och Malmö. Bzzt i sin tur har specialiserat sig på små elfordon för expressbud. Och nu kan de alltså adddera cykelbud till utbudet.

Crosstowns affär har alltid byggt på att vi är snabba och väldigt flexibla. De egenskaperna i kombination med Movebybikes kapacitet för stora volymer är efterfrågad av många, det vet jag, och det är en av anledningarna till att den här affären blev av. Vi har samarbetat ett tag på prov nu och har sett att våra olika fordonsslag gör att vi kan skapa något effektivt tillsammans, säger Joakim Nelson, grundare av Crosstown och Cykelbudspoolen.

Movebybike äger, efter affären, 89 procent av Crosstown och 100 procent av Cykelbudspoolen.

Annons