Köpte domän för 1,3 miljoner av arg säljare: ”Oftast skrek han i luren”

"Såklart ett läskigt beslut".

Efter att ha undvikit en stundande konkurs och istället visat upp en närmast raketartad tillväxt kunde Flowlife tidigare i år meddela att företagets omsättning under fjolåret hade kommit upp i 43 miljoner kronor. Företaget, som säljer massageproduker, hade med andra ord klarat sig fint genom pandemiåret 2020.

LÄS ÄVEN: Närmade sig konkurs men vände - ökade istället 220 procent

Annons

"Slängde på telefonen"

Sedan dess har tillväxten fortsatt och bolagets vd Lucas Wasniewski är nu redo att ge en prognos för helåret 2021.

Nu i år satsar vi på att slå 70 miljoner och nästa år spränger vi 100 miljoners-gränsen med god marginal enligt våra prognoser, säger han till Ehandel.

Det har varit ett händelserikt år för Flowlife. Sedan ett par veckor tillbaka är företaget etablerade i Norge och i oktober valde man att satsa i Danmark. Expansionen har dessutom skett med ett delvis nytt namn.

Numera använder sig Flowlife nämligen av domänen Flowlife.com. En klar förbättring mot den tidigare domänen FlowlifeSweden, enligt Lucas Wasniewski. Men att komma över den nya domänen, som sedan lång tid tillbaka hade ägts av en man i Tyskland, krävde en del arbete.

Vi jagade honom i två år utan svar. Oftast skrek han ”not interested" i luren och slängde på telefonen. Vi provade allt; använde privata mailadresser, tog en identitet som tyska yogainstruktörer, fick hjälp av trademark-tjänsten DIGIP. Ingenting funkade. Och värst av allt… Han använde inte ens domänen aktivt.

Treårigt OS-avtal

Till slut valde Lucas Wasniewski och hans team att satsa allt. Företaget erbjöd 13 000 euro för domänen Flowlife.com ifall den tidigare ägaren var beredd att göra en snabb affär.

Till vår glädje fick vi ett motbud, men det var tio gånger högre än vi hade tänkt oss. Efter en intensiv dag av förhandlande, där vi fick ner priset med 5 000 euro fick vi till slut veta att vi fick köpa domänen för 125 000 euro eller cirka 1,3 miljoner kronor om vi gjorde klart affären inom en vecka.

Sagt och gjort. Och som man brukar säga, slutet gott allting gott.

Annons

Det kändes såklart som ett läskigt och utmanande beslut men det satte samtidigt tonen i vad vi ville uppnå. Efter köpet började vi bygga på en helt ny hemsida och skrev ett treårigt partnerskap med Sveriges Olympiska Kommitté, avslutar Lucas Wasniewski.

Annons