Kräftgång för e-handlaren – men medvind i Tyskland

Frakterna till länder utanför Norden har vässats.

Footway har det fortsatt tufft i en lika tuff omvärld där de ekonomiska kriserna avlöser varandra just nu.

Försäljningen i det tredje kvartalet uppgick till 261,6 miljoner kronor, från 337,9 miljoner, jämfört med Q3 i fjol. Det var en minskning med -22,6 procent. EBIT-resultatet landade samtidigt på -13,5 miljoner, från fjolårets svarta siffror på 800 000 kronor.

Annons

"Stark tillväxt"

Samtidigt har Footways marknader utanför Norden vuxit med 11,3 procent, där Tyskland och Storbritannien sticker ut – med ökade intäkter på 90 respektive 200 procent, jämfört med Q3 förra året.

Under kvartalet har vi fortsatt att anpassa oss till de globala utmaningarna. En indikator på efterfrågan är eurostats "Consumer confidence index" som i september ligger på rekordlåg nivå. Ändå ser vi stark tillväxt i de större marknaderna utanför Norden, vilket innebär att det trots utmaningarna finns potential att växa. Förbättrade fraktlösningar till icke-nordiska länder har också varit viktiga för tillväxten, kommenterar vd:n Daniel Mühlbach.

Nya gränssnitt

I Q3 köpte Footway två e-handlare: modesäljaren Stayhard samt Netlens Scandinavia, som säjer kontaktlinser och apoteksprodukter. Vd:n framhåller även arbetet med nya sajtlösningar och gränssnitt som en framgång.

Det gränssnitt som utvecklades och lanserades under Q2, för att möjliggöra integration av olika webblösningar mot bolagets backend, har implementerats på ytterligare butiker under kvartalet. Arbetet med att utveckla och stärka varumärket för butikerna och skapa unik köpupplevelse anpassad till målgrupp fortsätter.

Annons