69 procent av alla svenskar handlade online under maj 2025, vilket är en liten nedgång från 71 procent i maj 2024. Det är dessutom ned från 74 procent i april. Omsättningen på 11,2 miljarder är den lägsta majnoteringen sedan E-handelsindikatorn först såg dagens ljus 2020.
Färre som handlade bidrog förstås till den minskade omsättningen. Men de som handlade köpte också till lägre belopp. I snitt låg summan per konsument på 1951, en nedgång från 2545 kronor jämfört med maj 2024.
Det svala vädret kan ha haft en dämpande effekt på försäljningen av exempelvis mode och säsongsvaror, men utvecklingen är bredare än så. Nästan samtliga större varukategorier visar negativa tal, och hushållen handlar både mer sällan och för lägre belopp. Det är tydligt att många konsumenter fortsatt är återhållsamma i sina köpbeslut, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Den totala omsättningen för e-handeln så här långt i år uppgår därmed till 59,3 miljarder kronor, ned med 5 procent jämfört med för ett år sedan.
Det är märkbart att konsumenternas köpkraft fortsatt är förhållandevis svag. Förra veckans räntesänkning var därför efterlängtad. Det är dock viktigt att betona att fler sänkningar behövs för att stärka köpkraften, vilket givetvis gynnar svenska e-handelsföretag, konstaterar Per Ljungberg.