Kraftigt e-handelstapp: ”Oron för viruset ökade inte”

Ökade med 14 procent.

Den starka e-handelsökningen som sågs till i början av pandemin verkar nu ha ebbat ut. Åtminstone om man ska döma av PostNords E-barometer, som nu har släppts för september månad. Enligt den e-handlade 73 procent av svenskarna i september, vilket kan jämföras med 77 procent i juli och augusti. Tillväxten från september 2019 landade på 14 procent.

PostNord noterar också att konsumtionen per person "bara" ökade med 10 procent jämfört med samma månad förra året.

Annons

Oron för viruset ökade inte under september enligt våra undersökningar, så sannolikt har det skett en viss tillbakaströmning till de fysiska butikerna. I kommande kvartalsrapport tittar vi närmare på hur konsumenterna förhåller sig till julhandeln. Troligen vill många undvika trängsel och planerar att köpa fler julklappar på nätet istället, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.

Undersökningen har utförts av Kantar Sifo på uppdrag av PostNord. Siffrorna bygger på konsumenternas egna uppskattningar. De populäraste kategorierna att e-handla från i september var enligt undersökningen skönhet och hälsa, följt av kläder och skor.

Annons