ANNONS

Kraftigt lyft under Black Friday – Sverige sticker ut

Fredrik Kling Magnusson
Så mycket ökade handeln.

Betalbolaget Walley presenterar nu sina transaktionssiffror för Black Friday och Black Week 2025. Datan visar på en markant uppgång i Sverige, där transaktionsvolymen under fredagsdygnet ökade med över 30 procent.

ANNONS

Enligt Walleys sammanställning var aktiviteten hög under årets rea-period, särskilt på den svenska marknaden. Under själva Black Friday ökade transaktionsvolymen i Sverige med 30 procent jämfört med föregående år, medan antalet genomförda köp steg med 28 procent.

Siffrorna indikerar att köpintresset höll i sig under hela kampanjveckan. För perioden måndag till söndag (24–30 november) ökade antalet köp i Sverige med 30 procent och transaktionsvolymen med 25 procent.

På nordisk nivå ökade transaktionsvolymen med drygt 18 procent under Black Friday och 17 procent sett till hela veckan.

"Ett tydligt tecken"

Fredrik Kling Magnusson, Head of Finance på Walley, kommenterar utvecklingen:

En volymökning på 30 procent under Black Friday är ett tydligt tecken på ett starkt utfall i årets data. När vi dessutom ser fortsatt höga nivåer genom hela veckan blir det tydligt vilken betydelse kampanjperioden har haft.

Statistiken baseras på aggregerad transaktionsdata från Walleys anslutna e-handlare och butiker i Norden jämfört med motsvarande period 2024.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se