Det här är inte bara en uppdatering, det är ett helt nytt Blocket. Vi har byggt om från grunden med användarupplevelsen i fokus, sade Christian Printzell Halvorsen, vd för Vend, koncernen där Blocket ingår, när nya sajten lanserades i november.
Men den utlovade fokuseringen på användarupplevelsen tycks ha landat helt fel hos de som faktiskt lever på plattformen. Istället för den smidiga modernisering som ledningen beskriver, har veckorna efter lanseringen utvecklats till en följetong av missnöje där tekniska ambitioner krockat med handlarnas ekonomiska verklighet. Det som började som klagomål på enskilda buggar har enligt handlare vuxit till ett systematiskt problem som nu slår direkt mot sista raden i boksluten. En av de som valt att slå larm är Mattias Blomberg, vd på JB Trailer, som kontaktade Ehandel.se för att dela sin bild av läget.
Han beskriver en verklighet där sökresultaten styrs av en AI som sorterar bort relevanta träffar och där krav på inloggning stoppar den spontana handeln. I ett mejl till redaktionen drar han paralleller till tidigare industrijättar som tappat sin position.
Ett klockrent exempel på hur ett storföretag totalt missbedömt hur deras kunder använder deras sajt och ledningen väljer att inte backa. Blocket närmar sig ett Kodak eller Blackberry i misstag, de har mött massiv kritik och haft en månad på sig att backa men de fortsätter köra vidare i samma spår, skriver han till Ehandel.se.
Kärnan i kritiken handlar om att den nya tekniken inte fungerar som tänkt. Enligt de uppgifter som inkommit till redaktionen har specifika sökord, som exempelvis "hästlastbil", inte genererat några träffar alls trots att annonserna funnits där, eftersom den bakomliggande tekniken bedömt sökningen som irrelevant. Först när annonserna placerades i felaktiga kategorier blev de synliga. Detta har enligt handlarna fått direkta konsekvenser för försäljningen.
Vi är många handlare som vittnar om att förfrågningarna har gått ner till 0! Vissa handlare vittnar om att de tidigare har haft 70 procent av sin kundtillströmning via blocket men den är nu 0, säger Mattias Blomberg.
Det är inte enbart mindre aktörer som reagerar. Enligt en artikel i Dagens Nyheter har även fordonsjätten Bilia, som omsätter drygt 25 miljarder kronor i Sverige, sällat sig till kritikerskaran.
Bolaget noterar att antalet leads, det vill säga potentiella kunder, är lägre idag än vid samma tidpunkt för ett år sedan. Anders Rydheimer, kommunikationsdirektör på Bilia, är tydlig med att förändringen inte har varit till det bättre för deras del.
Vår samlade bild är att det i dagsläget inte har blivit bättre, men däremot dyrare, säger Anders Rydheimer till DN och fortsätter:
Vår bild är att nya Blocket har en massa brister och överlag har blivit sämre.
Utöver den tekniska funktionaliteten lyfts även användarbeteendet fram som en central punkt där plattformen och användarna inte möts. Den tidigare möjligheten att enkelt bläddra bland annonser utan hinder har enligt kritiker ersatts av krav på inloggning och BankID, vilket uppges "döda" impulshandeln.
Detta bekräftas av den sammanställning av klagomål som cirkulerar, där begreppet "slösurfare" beskrivs som en grupp som nu missas helt då spontanbläddring ersatts av specifik sökning.
Personligen förstår jag inte hur blockets ledning kan ha gjort sin läxa med kundanalys så totalt fel, våra kunder vill inte logga in eller öppna med bank id, de slösurfar och hittar till exempel ett nytt maskinsläp och tänker ”det kanske man skulle köpa” men när de sedan måste logga in och krångla så stannar det där, skriver Mattias Blomberg till Ehandel.se.
Missnöjet har också tagit sig uttryck i sociala medier. Flera Facebook-grupper, som samlar kritiker, har vuxit snabbt och de två största "Vi som kräver gamla blocket tillbaka"-grupperna har mellan 21 000 och 25 000 medlemmar. Samtidigt visar data från recensionssajter låga betyg.
Blocket har i medier svarat att de arbetar med utvecklingen och att vissa prisförändringar som sker framöver är planerade sedan tidigare. Kitty Ehn, presschef på Blocket, uppger för DN att de justeringar av prismodellen som sker i februari 2026 inte är en generell höjning utan syftar till flexibilitet.
Detta hänger inte ihop med lanseringen av nya Blocket, utan är en del av ett längre utvecklingsarbete. Syftet är att ge handlare större flexibilitet och tydligare valmöjligheter, så att de kan välja det erbjudande som passar deras affär bäst, skriver hon i ett mejlsvar till tidningen.
Samtidigt som debatten pågår ser konkurrerande plattformar ett ökat intresse. Martin Fransson, vd på fordonsmarknadsplatsen Wayke, uppger för DN att trycket från både handlare och konsumenter har ökat.
Vi har nästan svårt att hinna med så många inkommande förfrågningar om att bli kunder som vi har just nu. Det är bilhandlare som vill ha alternativ till Blocket, men också en ökad trafik från konsumenter som letar ställen att hitta bil, säger Martin Fransson till DN.
Men det är inte bara Wayke som ser en öppning. Tradera väljer nu att satsa på en offensiv för att locka över de missnöjda användarna.
Bolaget rapporterar en medlemsökning med "all time high"-rekord och en trafikökning på 15 procent sedan Blockets haveri inleddes. Nu följs händelserna upp med en storsatsning på bilmarknaden.
Efter dialog med både bilhandlare och privatpersoner lanserar vi i januari ett nytt, enkelt sätt att köpa och sälja bilar på Tradera, säger Stefan Öberg, vd på Tradera, till Carup.se.
För att sänka trösklarna ytterligare meddelar Tradera att det kommer vara helt kostnadsfritt att sälja bil på plattformen under hela 2026. Enligt bolaget har flera av landets största bilhandlare redan anmält intresse för den nya tjänsten, som beskrivs som en motreaktion på de krångliga processer som nu plågar Blocket-användarna.
För handlarna som stannar kvar på Blocket är situationen pressad. Mattias Blomberg avslutar sitt mejl till Ehandel.se med att konstatera att tålamodet tryter och att de nu ser över sin närvaro på sajten om inte den gamla funktionaliteten återställs.
Vi tittar själva just nu över våra marknadsföringskanaler och om inte Blocket ändrar sin strategi och tar tillbaka den gamla enkla hemsidan kommer vi att avsluta vår butik när den skall förnyas, avslutar han.