Kriskedjan fortsätter deppa – förlusten rusar: ”Hög aktivitet”

Tappat 100 miljoner sedan i fjol.

Rizzo, som bland annat säljer resväskor och handskar, har krisat i flera år nu. Försäljningen störtdök under pandemin och rekonstruktionen var ett faktum. Men Rizzo tycks ha minst nio liv. För hittills har man lyckats avvärja de återkommande konkurshoten.

Nu släpper bolaget en rykande färsk rapport för andra kvartalet, i dess brutna räkenskapsår. Det handlar om december 2022 till och med februari 2023.

Annons

"Hög aktivitet"

Nettoomsättningen landade på 58,3 miljoner kronor. Ett tapp från 95,2 miljoner under motsvarande kvartal, ett år tidigare. Det rör sig alltså om nästan en halvering av omsättningen.

På resultatsidan är det fråga om en förlust på -52,9 miljoner kronor, jämfört med 54,1 miljoner kronor året innan. Man har alltså tappat drygt 100 miljoner. Men minusresultatet är också påverkat av att man har avvecklat en del av verksamheten under det senaste året.

Kvartalet har präglats av en hög aktivitet i bolagets dagliga drift med fortsatt fokus på försäljning och varuförsörjning tillsammans med ett omfattande förbättringsarbete för en framtida lönsamhet med siktet inställt på en nyemission, skriver tillförordnade vd:n Helena Morland i en kommentar.

Behöver mer kapital

Helena Morland är tillförordnad tills dess att ordinarie vd:n Jonas Stille är tillbaka från sin sjukskrivning. Han uppges göra comeback i slutet av april.

Framöver behöver man ta in mer pengar genom en nyemission. Bolaget ska ta in åtminstone 130 miljoner kronor och som mest 153 miljoner.

Jag och mitt team kommer att fortsätta kämpa för att Rizzo i Sverige och Morris i Norge ska komma tillbaka och att konceptet får den utväxling som vi anser att det förtjänar, konstaterar Helena Morland.

Annons