ANNONS

Krispiga siffror för saftiga munkar - siktar på EU-expansion

Mike Tattersfield, vd

Ska erövra Frankrike.

ANNONS

Den amerikanska kedjan Krispy Kreme, som via egna butiker och franchise ska finnas på 12 400 platser världen över, rapporterar nu stor framgång online. Företaget säljer smaskiga munkar av olika slag och trots att det är en färskvara så ska tydligen munkarna gå riktigt bra att kränga på nätet. I flera fall skickar man även varma varor ut till kunderna, då inte alltför långt borta från butikerna.

Företaget meddelade nyligen sina Q1-siffror som visade på en tillväxt på 12,5 procent till 419 miljoner dollar. Av dessa stod internationell försäljning för 90,3 miljoner dollar. Det justerade rörelseresultatet ökade ungefär lika mycket som omsättningen i stort och landade på 54,9 miljoner dollar.

Jag är stolt över vår prestation under det första kvartalet som fortsatte att visa styrkan i vår omnikanal-modell, som gör att vi kan möta konsumenternas efterfrågan med förstklassiga, färska munkar på ett kapitaleffektivt sätt, säger företagets vd Mike Tattersfield.

Faktum är att e-handeln ska gå bättre än någonsin för munkförsäljaren. Online ska numera stå för nära 20 procent av företagets försäljning.

Vi uppnådde också vårt bästa kvartal någonsin av e-handelsintäkter, vilket representerar en högre mix av intäkter än under pandemin och vi ser en lång väg av ytterligare tillväxt i denna kanal.

Företaget ska nu sikta på global expansion i större skala och planerar bland annat att gå in i Frankrike senare i år. Det ska inledas med en egen butik i Paris men planen är att inom fem år ha 500 platser där fransmännen kan köpa Krispy Kreme-donuts.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se