Krossade 5,4 miljarder: ”En bra bit kvar till ett normalläge”

"Medgrundarens masterplan".

Det veganska skönhetsföretaget Lush grundades år 1995 i södra England. Bara två år senare lanserades varumärket i Sverige, som en av de första marknaderna utanför Storbritannien. Idag är Lush ett internationellt företag. Bara i Sverige har bolaget åtta fysiska butiker samt e-handel.

Bolaget har ett brutet räkenskapsår, som sträcker sig från juli till juni. Under helåret 18/19 landade omsättningen på cirka 5,4 miljarder kronor. Den svenska marknaden stod för runt 1,2 procent av den totala omsättningen, vilket motsvarar 65 miljoner kronor. Lush lokala e-handel står idag för cirka 20 procent av den svenska omsättningen.

Annons

LÄS ÄVEN: Lush omsättning och resultat sjönk: ”Ett tuffare år”

Fram till och med räkenskapsåret 17/18 hade vi en stadig tillväxt på den svenska marknaden, både i fysiska butiker och i e-handeln. Den positiva utvecklingen drevs främst av konceptutveckling, renovering av butiker samt ett stort fokus på att öka varumärkeskännedomen inom Sverige. Men under förra året såg vi en negativ försäljningstrend för första gången på 5 år.

I början av 2019 var vi tvungna att stänga den dåvarande högst omsättande Lush-butiken i Sverige. Det ledde till ett uppsagt hyresavtal med avsaknad av besittningsrätt som också fick kännbara ekonomiska konsekvenser, säger Mimmi Kreivi, Digital Manager på Lush Sverige, till Ehandel.

"Svårt att sia framtiden"

I början av 2020 lyckades bolaget återhämta sig efter ett tufft år, säger Mimmi. Men när coronaviruset bromsade handeln hade de fysiska butikerna det kämpigt.

Det går inte att nämna 2020 utan att komma in på coronaviruset. Det har påverkat Lush, liksom många andra företag. När pandemins utbrott gjorde sig kännbart i våras såg vi ett stort besöksbortfall på samtliga fysiska enheter. Vi har dock sett att fler tar sina köpbeslut via e-handeln som har balanserat ut en del av det försäljningsbortfall vi haft i våra butiker, säger hon och tillägger:

Lush digitala försäljning har växt både globalt och i Sverige. Vi har under de senaste månaderna sett en stark ihållande utveckling för den svenska e-handeln och butikernas återhämtning går åt rätt håll, men vi har en bra bit kvar till ett ”normalläge”. Försäljningen totalt har långsamt förbättrats men det är svårt att sia om hur resten av året kommer se ut.

LÄS ÄVEN: Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Men Lush har inte suttit med armarna i kors och gråtit över minskad försäljning under pandemin. Bolaget har istället fokuserat på att hjälpa till så gott de kunnat.

Annons

Vi har bland annat donerat produkter till personal inom sjukvården och behövande, säger Mimmi.

I de fysiska butikerna lyfte vi vikten av att tvätta händerna via en kampanj, samt erbjuder fortfarande alla våra besökare att tvätta händerna i våra butiker när de besöker oss.

Vad har ni för utmaningar, bortsett från allt kopplat till pandemin? 

En av utmaningarna är att synas bland alla andra skönhetsmärken.

Vi satsar inte på traditionell marknadsföring som andra företag gör, vi betalar till exempel inte för reklamkampanjer eller för annonser. Lush strategi är, och har varit från start, att växa organiskt och att nöjda kunder resulterar i positiv utveckling. Vi tar istället en kreativ approach till hur vi når ut till kunder och bygger vårt community.

"Onlinetrafiken kommer från de fysiska butikerna"

Varumärkets största marknad är fortfarande den brittiska hemmamarknaden. Men i Sverige ser bolaget stora tillväxtmöjligheter.

I Sverige har Lush en möjlighet att växa ytterligare genom att öppna fler butiker runt om i landet. Vi satsar på att öppna 2 till 3 nya butiker de närmaste åren i Sverige.

Av de 16 marknader som ingår i vår Lush-koncern, exklusive partnerländer, ligger den svenska marknaden på tionde plats.

När kom Lush igång med den svenska e-handeln på riktigt? 

År 2000 började vi med e-handel i Sverige och runt 2013 lanserades en ny hemsida och app som gav en mer användarvänlig shopping via mobilen. Vi har sett att e-handeln framförallt sker via mobilen, vilket har ökat under de senaste åren, säger Mimmi.

Vi ser e-handel och våra butiker som en förlängning av varandra. Där vi har fysiska butiker är också de platser där mycket av vår onlinetrafik kommer från. Vi ser en framtid med samma starka fokus på kundupplevelser online och i fysiska butiker.

Nyligen har en ny roll skapats hos Lush Sverige - Ethical Communication and Campaigns Coordinator. Den som har fått uppdraget är Matilda Håkansson Bolve som varit trogen Lush under de senaste 13 åren. Hennes senaste roll i bolaget var PR Officer.

Vad fokuserar ni på just nu? 

Det som guidar Lush som företag är medgrundaren Mark Constantines Masterplan, vilket innehåller tre mål: 1, skapa produkter för varje behov. 2, bli nummer ett i alla kategorier och 3, skapa en kosmetisk revolution för att rädda vår planet, avslutar Mimmi Kreivi.

Annons