Krossade helårsomsättningen på ett kvartal: ”Bara en sidosyssla”

"Vi har en minimal marknadsbudget".

I april förra året öppnade vännerna Karin Edner och Beatrice Forsgren sin alldeles egna nätbutik The We Talk där duon säljer kortspel, som de tar fram själva. Nu meddelar företaget att den egna nätbutiken har, under årets sista kvartal, slagit fjolårets helårsomsättning.

LÄS ÄVEN: 10 000 kärleksspel på knappt 5 månader – nu ska de satsa globalt

Annons

Försäljningen i e-handeln har fått ett rejält uppsving, jämfört med föregående år. Vår egen lilla webbshop har under årets sista två och en halv månader omsatt drygt 50 000 kronor, säger Beatrice Forsgren till Ehandel.

Beatrice berättar att mycket har att göra med pandemin. Den egna e-handelsförsäljningen ökade när fler började söka efter saker att göra hemma. Då var företagets konversationskorts-spel något som föll en hel del i smaken. Men samtidigt har flera av återförsäljarna gått på knäna, vilket också har styrt om företagets fokus mot den egna onlinekanalen.

I år ändrades köpbeteendet i samband med pandemin och vi ser att många nya kunder hittat vår nätbutik. Vi har gått från att ta in stora order från de stora svenska kedjorna, till att i år jobba mer med vår egen försäljning i e-handeln. Men återförsäljarledet har varit den del som trots allt stod för den största delen av omsättningen, säger Beatrice.

Några återförsäljare som The We Talks spel finns hos idag är bland annat inredningsbutikerna Lagerhaus och Granit. Pandemin har som sagt tvingat bolaget till att styra om sin verksamhet en del, men i samma veva har även nya affärsmöjligheter dykt upp. Allt från hotellkedjor och upplevelsesajter till inredningsbutiker och blomaffärer har hört av sig till duon.

Tillsammans har vi hittat lösningar för återförsäljarupplägg och kreativa samarbeten. För oss har det varit viktigt att vi gemensamt med våra återförsäljare har kunnat arbetat fram lösningar, speciellt när pandemin slagit så hårt mot många, säger Karin Edner.

Vad för slags lösningar handlar det om?

Vi är ödmjuka inför det faktum att vi är ett nytt bolag, med nya produkter och dessutom mitt i en pandemi. Därför har vi varit måna om att hitta den bästa samarbetsformen med våra återförsäljare, säger Beatrice och fortsätter:

Vi förstår till exempel att det är svårt med risktagande när man är ett mindre företag, att ta in nya produkter mitt i utmanande tider och vi är gärna med och delar risken, vilket kan handla om olika upplägg för olika återförsäljare beroende på vilken risk de kan ta och hur deras ekonomiska förutsättningar ser ut. Det handlar om att hitta en balans som passar för båda parter. Det kan exempelvis handla om att sälja på kommission, även om det inte är en långsiktig strategi. Men det kan i vissa fall vara en bra start för mindre aktörer, att kunna testa produkten.

Annons

Något annat som är nytt för i år är att spelen numera finns översatta till engelska, och sajten kan ta betalt i euro samt brittisk och amerikansk valuta bortsett från svenska kronor.

Just nu är strategin att hitta återförsäljare på andra intressanta marknader och vi för dialog med en handfull olika potentiella återförsäljare i engelsktalande länder, men mer än så kan vi inte avslöja idag.

Vilka marknader har ni nått ut till i dagsläget? 

Framförallt England, men också lite grann i våra grannländer. Vi valde att rikta oss mot England i vår marknadsföring först och främst, men att vara för spretiga kostar, så vi testar olika områden i England. Vi är kanske inte snabbast på att växa på andra marknader, men vi är måna om att förstå varför och hur kundresan ser ut.

Att vara noga med vad man lägger pengar på är en del av duons framgångsrecept.

Vår marknadsföring sker enbart via sociala medier och budgeten allokeras omsorgsfullt och regelbundet med tanke på bolagets marknadsbudget.

Vi har en minimal marknadsbudget och varenda krona vi får in genom försäljning går oavkortat till marknadsföring och produktutveckling, bortsett från fasta kostnader. Vi arbetar hårt med att följa upp och förstå varenda konvertering och vägarna kunderna tar för att hitta oss, säger Karin Edner.

Försäljningsökningen ger Karin och Beatrice luft under vingarna, och ambitionen för bolaget har accelererat snabbt när efterfrågan varit så stor. Men The We Talk är endast deras sidosyssla, och det finns inga planer på att förändra det.

Vi har fantastiska heltidsarbeten båda två som vi varken vill eller har planer på att lämna. Vi har lyckats hitta ett bra upplägg för att kunna parera båda delar. Som små- och flerbarnsmamma har man onekligen lärt sig att effektivisera och nyttja tiden så bra man bara kan.

The We Talks affärsmodell fungerar utmärkt att hantera kvällar och helger.

Hur balanserar ni familjelivet och ert bolag?

Varje kväll kör vi packning, och de barn som vill får vara med, säger duon och avslutar med:

Att få prata entreprenörskap med våra respektive söner och döttrar är något av det finaste vi kan skicka med våra barn. Att visa att man med vilja, en bra idé och ett driv framåt kan skapa och öppna möjligheter, det handlar bara om att våga. Om våra barn minns det är vi säkra på att vi skapat nyfikenhet för entreprenörskap.

Annons