Kundernas intresse för energiklass skjuter i höjden: ”Tänker annorlunda”

Prisjakts filter "energiklass" har blivit 229 procent vanligare.

Det är den tighta ekonomi som ger uppsving för energisnåla produkter.

Med en stigande inflationtakt och högre priser på drivmedel får många svenskar det allt svårare att få sin vardagsekonomi att gå ihop. Det här leder också till att vi tänker annorlunda när det gäller inköp av produkter, det visar Prisjakts undersökning där de analyserat fyra hundra tusen produkter som sålts och efterfrågats.

Annons

Energiklass-filtret - superpopulärt

Det är tydligt att energiklassen på produkterna styr inköpen.

Hittills i år har svenska konsumenter använt olika energiklass-filter på Prisjakt upp emot 50 000 gånger. Och jämförelsetjänsten kan se att energiklass som faktor i beslutsprocessen har blivit uppemot 229 procent populärare i år.

Konsumenter tycker energiklass är viktigast på följande produkter (baserat på störst andel som använder filtret på Prisjakt): Torktumlare (+79 procent), tvättmaskiner (+37 procent), Tv-apparater (+84 procent), diskmaskiner (+38 procent) och kylskåp (+45 procent). Dessa siffror gäller perioden 1 jan till 16 juni 2022, jämfört med samma period förra året.

En annan kategori där energisnåla modeller blivit populära är inom glödlampor. Under samma period har energiklass som filter aktiverats 161 procent mer jämfört med samma period förra året, skriver Prisjakt.

Det framgår också av  undersökningen, att konsumenterna blivit mycket mer prismedvetna, vilket är ett sätt att undgå inflationen. Man försöker helt enkelt spendera mindre genom att ta smartare beslut.

I mars 2021 introducerade EU en ny energimärkning för vitvaror. Prisjakt kan se att svenska konsumenter på senare tid blivit betydligt mer intresserade av att välja vitvaror som har just sådana här märkningar.

Annons