Lager 157 passerade miljarden: ”En överdriven prestation”

"Utan att betala influencers".

Den nordiska modehandlaren Lager 157 meddelar att företaget har sprängt miljardgränsen under föregående år. Försäljningen växte med 22 procent jämfört med 2018 och landade på 1,1 miljarder kronor under 2019.

Under 2019 ökade vi nära 200 miljoner på totalen, och vår e-handel växte med 20 procent, säger Johanna Winther, operativ chef på Lager 157, till Ehandel.

Annons

Jämförbara enheter inklusive företagets e-handel hade en tillväxt på 5,7 procent.

Det som främst har drivit företagets tillväxt under året är bland annat "kraftiga ökningar i strategiska varugrupper och internationell expansion". Mer konkret ska varugrupperna Jeans och Funktion utvecklats mest. Företaget ska ha sålt över 1 miljon jeans under 2019 och produktkategorin Funktion ska ha nära dubblat sin omsättning mot föregående år.

"Kunde ha gjort bättre"

2019 avslutades starkt och 2020 började likaså. Försäljningssiffrorna för januari i år är 21 procent högre än i januari 2019. Totalt ökade omsättningen 10 miljoner kronor under årets första månad. E-handeln växte samtidigt med 37 procent.

Självklart finns det saker vi kunde ha gjort mycket bättre. Inte minst i motsvarande period förra året. Jämförelsetalen är svaga och vi påvisar därför en överdriven prestation i januari i år, men visst har vi gjort en bra vårstart, absolut! säger Stefan Palm, vd och grundare, i ett pressmeddelande och fortsätter:

Det jag är mest stolt över är att vi utvecklas starkt över tid och gör det helt utan att annonsera eller betala för att influencers ska berätta att de gillar oss. Alla i organisationen jobbar mot att bli lite bättre varje dag. Ett stenhårt men kul arbete som hela tiden syftar till att vi ska vara relevanta och tydliga för kunderna. Inte för att vi alltid lyckas men för att vi alltid försöker, och gör det varje dag.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!