Lagerhaus efter första dagen på Amazon.se: ”En spännande kanal”

Satsar med 200 produkter från dag ett.

Det är förmodligen få som har missat att Amazon i dag lanserade sin svenska sajt. Sedan satsningen avslöjades i slutet av sommaren har det stått klart att Amazon velat locka svenska företag att sälja på företagets marknadsplats, och nu verkar man alltså ha samlat en skara som åtminstone är stor nog att börja med.

"Får se hur det går"

Ett av de bolag som är med från start inrednings- och presentbutiken Lagerhaus. I ett pressmeddelande skriver företaget att "sortimentet består initialt av cirka 200 artiklar och sträcker sig från inredningstextiler så som kuddar via doftljus, muggar till företagets karaktäristika ”happy” sortiment av anteckningsblock och presentinslagningsprodukter".

Annons

För Ehandel berättar Lagerhaus e-handelschef Amir Mofidi att Amazon-lanseringen är ett sätt för bolaget att expandera sin verksamhet. I dag har företaget e-handelsförsäljning i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

För oss är det här en ny och spännande kanal som vi hoppas ska leda till att vi når ut till nya kundgrupper. Så får vi se hur det går och utvärdera lite längre fram, säger han.

Hur lång tid krävs det för att kunna utvärdera en sån här satsning?

Det beror helt på vilka volymer det ger. Rasslar det till direkt och vi får stora volymer snabbt så kan man ju avgöra ganska så snart. Blir det en mer segdragen lansering så tar det kanske lite längre tid. Så det är svårt att sätta en exakt tid.

Har ni hunnit sälja någonting via Amazon redan i dag?

Det kan jag inte svara på.

"Mycket som ska fungera"

Amazons Sverigelansering har fått stor uppmärksamhet, inte minst med anledning av de märkliga översättningar som härjat i en del av företagets produkttexter. Det är dock ingenting som Amir Mofidi vill kommentera.

Det har jag inga tankar om utan Amazon sköter sin lansering med sina resurser.

Annons

Lagerhaus vd Jerker Levin gör samma bedömning.

Det är mycket som skall fungera och vi låter mer tid gå innan vi gör någon utvärdering, skriver han i ett mejl till redaktionen.

Hur ser ambitionen ut på sikt? Vad hoppas ni att försäljningen på Amazon.se ska innebära för Lagerhaus?

Många människor är väldigt förtjusta i vårt sortiment och ju fler som får tillgång till det desto bättre. Vi är nu främst med för att se och lära hur vi bäst skapar en god treenighet mellan Lagerhaus, Amazon och våra kunder. Vi både hoppas och tror att samarbetet kan bli lyckosamt i Sverige men även i andra länder.

LÄS ÄVEN: Kritiken mot Amazon.se: Konstig översättning och höga priser

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!