Lakritssuccén fick smaskig tillväxt i Sverige – tack vare e-handeln

"Ett stort rekord för oss".

Danska Lakrids by Bülow växer stadigt och har gått alldeles utmärkt i Sverige, tack vare e-handeln. Det meddelar bolaget i dag. Under 2020 sålde man lakrits för totalt 256 miljoner danska kronor på alla marknader, vilket motsvarar en tillväxt på 17 procent. Dessutom förbättrades resultatet med 56 procent och landade på 38 miljoner danska kronor.

I Sverige har vi haft en tillväxt på 21 procent trots att våra svenska butiker minskade sin försäljning med 35 procent. Under året avslutade vi samarbetet med Lakritsroten, som var vår största kund i 2020, men däremot tillkom Åhléns som nu är vår största partner i Sverige. Det som stod ut var att onlineförsäljningen växte starkt, med 229 procent, och det är naturligtvis ett stort rekord för oss. Det är uppenbarligen ett resultat av att efterfrågan på kvalitet ökar. Under en sådan här speciell tid vill man kunna unna sig och framför allt ge bort lakrits som en gåva – även på distans, säger Fredrik R. Nilsson, vd på Laktrids by Bülow, i ett uttalande.

Annons

Satsningen på onlineaffären har således blivit mycket framgångsrik för bolaget. Värt att notera är att 63 procent av den totala tillväxten kom från just internationella marknader och där har e-handeln spelat en avgörande roll.

Med våra satsningar på global försäljning och på digital omvandling har vi lyckats få fotfäste och skapa efterfrågan på nya marknader utanför Danmark, där intresset för vårt varumärke växer, säger Fredrik R. Nilsson.

Utöver sin webbshop, som når 40 länder, har Lakrids By Bülow i dag totalt 27 egna butiker. Två av dem återfinns i Sverige. Och med restriktioner som sakta men säkert lättar, samt ett starkt år i ryggen är självförtroendet gott inför framtiden, då man även ska gräva guld i USA.

Vårt bolag har under 2020, trots nedstängningar och förändrade förhållanden, gått riktigt bra. Vi är mycket stolta och hela företaget har levererat fantastiskt. Det goda resultatet från 2020 hjälper till att säkra investeringar 2021, där ambitionen är att ta fler internationella marknadsandelar i bland annat England och Tyskland. Till det kommer en ny webbshop att lanseras i USA, avslutar Fredrik R. Nilsson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!