Lexington rasar – etablerar sig på ny jättemarknad

"Växande ekonomi och 40 miljoner invånare".

Det är snart ett år sedan vi hörde från mode- och inredningsföretaget Lexington Company. Då rapporterade bolaget ett svagare kvartal och berättade att man förmodligen kommer att behöva stänga ett antal butiker och se över sina kostnader.

LÄS ÄVEN: Lexington ökar förlusten – stänger nu butiker

Annons

Nu kan vi presentera företagets siffror för 2019. Under året sjönk omsättningen med cirka 3 procent och landade på 263 miljoner kronor. De röda resultatsiffrorna sjönk ytterligare med 323 procent, ner till minus 12,7 miljoner kronor.

Under året minskade försäljningen totalt med 3 procent. Affärsområdet Fashion har haft ett tuffare 2019, framförallt i den delen som går externt via oberoende återförsäljare vilket gör att Fashion minskar under året och påverkar totalen negativt. Vi hade ett svagt första halvår, men under sommaren och hösten har vi sett en klar förbättring av flera viktiga parametrar, skriver vd:n Kristina Lindhe i rapporten.

Vår egen webbshop har ökat försäljningen med över 20 procent under året, och både Home och Fashion visar samma fina tillväxttakt där. Utökade resurser på avdelningen, mer innehåll på hemsidan, bättre bilder, starkare marknadsföring och kollektioner som tilltalat vår onlinekund som ligger bakom ökningen.

Företaget visar även upp siffrorna för sitt första kvartal i år. Där ser vi att försäljningen ligger ett steg lägre än samma period i fjol. Omsättningen sjönk med 12 procent och uppgick till 56,7 miljoner kronor. Även här har resultatet fortsatt sjunka från minus 5,7 miljoner kronor under Q1 2019, till minus 11,3 miljoner i år.

I mars märktes ganska snart effekterna av Covid-19, särskilt i de fysiska butikerna och hos våra återförsäljare. Bolaget satte snabbt in åtgärder för att dra ned på kostnaderna och driva försäljningen där det var möjligt, särskilt i olika onlinekanaler, och har också lyckats hålla försäljningen uppe relativt väl i de egna kanalerna.

I kvartalet minskar ändå försäljningen med knappt 8 miljoner totalt, men i princip hela det tappet förklaras av att utleveranserna av sommarkollektionerna kom i mars förra året, och i år levereras de ut i april istället. Det innebär en negativ kalendereffekt på 5,6 miljoner i mars i år, som kommer tillbaka i april och maj. För det andra så hade vi förra året i mars, liksom alla tidigare år, en utförsäljning av gamla lagervaror som gav drygt 2,4 miljoner i försäljning, men som vi i år inte kunde genomföra pga rådande rekommendationer om folksamlingar från Folkhälsomyndigheten.

Trots raset väljer bolaget att inta nästa stormarknad, nämligen Polen. Detta gör man via en väletablerad lokal agentur som distribuerar flera internationella märken i branschen både online och offline.

Lexington ser en stor potential i Polen som har en växande ekonomi och cirka 40 miljoner invånare, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Samtidigt öppnar Lexington Company sin första butik i Paris. Konceptet blev en popup-butik som ska fungera som ett showroom både för företagets modeartiklar och heminredning.

Vi har i många år funnits representerade i Frankrike på flera varuhus men aldrig tidigare med en fristående butik, avslutar Kristina Lindhe.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!