Linas Matkasse utvecklar egen AI: ”Allt blir toppfräscht”

Jämför med Netflix.

Så sent som i augusti ändrade Linas Matkasse upplägget för sin matkasse-prenumeration. Det nya är att kunder slipper vara bundna till en meny och kan istället välja mellan 30 olika rätter varje vecka och lägga upp en egen personlig veckomeny.

Det innebär 300 000 möjliga kombinationer veckovis, en komplexitet som ställer höga tekniska krav både på kvalitet och hållbarhet, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

LÄS ÄVEN: Linas Matkasse slog 648 miljoner: ”Rekordlågt antal klagomål”

För att kunna hantera den mängden data och göra valet av menyer och måltider enklare, bestämde sig Linas Matkasse för att bygga en egen AI. Med hjälp av maskininlärning vill företaget kartlägga alla kunder och deras val och behov.

Vi har alltid tagit beställningar först och sedan köpt in råvarorna eftersom vi då kan undvika lagerhållning vilket både kunderna och klimatet tjänar på. Allt blir då toppfräscht och vi undviker matsvinn från vårt håll.

För att både kunna behålla kvalitet och hållbarhet, när vi ger kunderna otroligt många fler valmöjligheter, byggde vi vår egen AI, säger Alexander Aagreen, CTO på Linas Matkasse Group, i ett pressmeddelande.

Linas Matkasse jämför sitt AI-system med Netflix.

Precis som Netflix vet vad vi gillar för typ av serier baserat på vad vi tittat på tidigare, kan Linas Matkasse veta vad vi vill ha till middag baserat på detaljer om exempelvis tidigare val av rätter, proteiner och smakpreferenser.

Tanken är att företagets AI-teknik ska bli så träffsäker så att Linas Matkasse kan veta, två månader i förväg, vad kunderna kommer att vilja äta och då skicka en prognos till leverantörerna så att rätt mängd råvaror beställs.

Vi har jobbat hårt på att utveckla vår AI, och den självlärande aspekten gör att den blir allt mer pricksäker för varje dag. Det gör att vi i framtiden kommer att kunna erbjuda ännu mer flexibilitet för våra kunder och finslipa våra inköp ännu mer för klimatets skull, säger Alexander Aagreen.

Annons

I samband med det nya upplägget kommer även logistikledet att förändras, när tusentals matkassar ska packas med helt olika innehåll samtidigt som de ska nå rätt kunder i rätt tid. Därför rör Linas Matkasses nya satsning ny plockteknik, en så kallad "pick-to-light".

Den guidar den manuella packningen av matkassarna genom ljussignaler, en teknik som även den optimeras med hjälp av AI.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!