Lindex går som snabbtåget – ägaren megahöjer säljmålet

"Starkt och distinkt sortiment".

Det har under många år gått alldeles lysande för Lindex. Både försäljningen och vinsten har raketökat – såväl under pandemin, som nu under den begynnande lågkonjunkturen.

Klädkedjan, med huvudkontor i Göteborg, har dragit in rejält med stålar till den finska ägaren Stockmann, som nu har bestämt sig för att justera upp kedjans omsättningsmål.

Annons

Växa på nya marknader

Nu räknar ägaren med att den årliga försäljningen för Lindex kommer att öka med mellan 3 och 5 procent på medellång sikt – med en årsomsättning på runt 10 miljarder kronor fram till år 2030. På ännu längre sikt väntar sig koncernen att den justerade rörelsemarginalen tickar in på 15 procent. Samtidigt ska även intäkterna från e-handeln och andra digitala stå för 15 procent av försäljningen på medellång sikt.

Lindex har som mål att växa på såväl nuvarande som nya marknader samt i befintliga och nya kanaler med hjälp av sitt starka och distinkta sortiment, skriver ägaren i ett pressmeddelande.

Ska förbättra effektiviteten

I fjol omsatte Lindex strax över 7 miljarder kronor, en ökning med 14,1 procent jämfört med året innan. Under tredje kvartalet 2023 var försäljningen upp med 7,5 procent, med ett rörelseresultat på 307 miljoner kronor, en ökning med 31,1 procent, jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Lindex satsar fortsatt på att förbättra effektiviteten och möjliggöra tillväxt genom utnyttjande av digitalisering i butikerna, inom logistik, inköp och processerna överlag, framgår det.

Annons