Lindex avslöjar e-handelssatsning i Kina: ”Har stora ambitioner”

Här är nya expansionsplanen.

Lindex presenterar sitt delårsresultat och försäljningen för tredje kvartalet. Siffror som får modekedjan att dra på smilbanden ordentligt.

Rörelseresultatet för tredje kvartalet ökade med 12,5 miljoner kronor och landade på drygt 123 miljoner kronor. Dessutom såg man ökad försäljning på samtliga marknader.

Annons

Vi har haft en bra övergångsperiod till höststarten med ett inspirerande och välbalanserat sortiment som uppskattats av våra kunder. Vi har ökat vårt snittköp och minskat våra prisnedsättningar. Vi fortsätter vår positiva utveckling med fin försäljningstillväxt på Lindex samtliga marknader för såväl våra fysiska butiker som online, säger Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, i ett pressmeddelande.

Allra starkast gick e-handeln, som såg en ökning på fina 24,4 procent för kvartalet. Lindex totala försäljning ökade under kvartalet med 3,0 procent och med 2,6 procent i lokala valutor.

LÄS ÄVEN: Efter butikssuccén: Nu väntar e-handel i grannlandet

Nu avslöjar man även nästa steg i utvecklingen, nämligen en e-handelssatsning i Kina.

Vi har stora ambitioner för vår framtida tillväxt med fokus på att växa både med vår nuvarande verksamhet men också genom nya tillväxtmöjligheter. Bland annat är Kina en mycket intressant marknad där vi ser goda möjligheter och planerar att introducera Lindex online, säger Susanne Ehnbåge.

Annons